Завръщането на пазара на марката Datsun след 30-годишно отсъствие ще струва на алианса Renault-Nissan около 400 млн. долара. Това са изчислили експертите на изданието Forbes в свой анализ, посветен на възраждането на японския бранд.
По ирония на съдбата същата сума е била похарчена и за извеждането на пазара на румънската Dacia след закупуването и от Renault-Nissan. И сега ръководството на алианса се надява да постигне същия ефект, който Dacia имаше на пазарите в Европа. Dstsun обаче е предназначен най-вече за развиващите се страни в Азия, както и за Русия, където официално ще се появи в петък, 4-и април.
Някога автомобилите под марката Datsun се продаваха предимно в Северна Америка и Европа, а пикът на тяхната популярност бе достигнат през 70-те години на миналия век, когато високите цени на бензина направиха много популярни компактните машини с нисък разход. Сега Datsun ще заложи на същата философия, въпреки че по време на отсъствието му нещата са се променили значително. Главният изпълнителен директор на Renault-Nissan Карлос Госн вече не гледа към Америка и Европа, а към развиващите се пазари. И вече е избрал тези, на които продукцията на алианса се продава най-добре.
Възраждането на Datsun трябва да стане отправна точка в стратегията на Nissan да завземе тези пазари при това във всички сегменти. Според Госн компанията му няма какво да предложи на купувачите в развиващите се страни, които търсят предимно евтини, но не съвсем малки автомобили, които да могат да превозват 4-5 човека и прилично количество багаж. Изследване показва, че 40 % от продаваните в развиващите се държави автомобили са именно такива.
Затова е нужен Datsun, като Госн залага на шофьорите, които току-що са изкарали книжка и искат да купят първия си автомобил. Както и на тези, които търсят алтернатива на мотоциклет или на кола втора употреба. Марката е насочена към Индонезия, Южна Африка, Индия и Русия, като в някои от тези страни вече направи първите си крачки.
Първата "лястовица" бе хечбекът Go (на снимката), предназначен за пазара в Индия. Той е построен на платформата Nissan V, използвана и за Micra, като разчита на мотор с обем 1.2 литра и мощност 68 к.с. Задвижването е към предната ос, а скоростната кутия - 5-степенна механична. Цената е без алтернатива - 400 000 рупи (около 6661 щатски долара). А целта на Go е да повиши продажбите на Nissan в Индия поне 10 пъти в близките 4-5 години.
Втората "спирка" на Datsun бе Индонезия, където бе пуснат Datsun Go+. Това е 7-места версия на Go, която се отличава от оригинала единствено с увеличената си с 210 мм дължина. Нейната цена е почти същата, а целта - до 2016 г. продажбите на компанията в Индонезия да се увеличат поне 2 пъти.
Предстои и пускането на модел за Русия, който съществено ще се отличава от Go и Go+. Какъв ще е той, ще се разбере до дни. Като цяло обаче Карлос Госн смята, че до 2 години Datsun трябва да продава не по-малко от 100 000 машини на година.
Повече новини от пазара на автомобили четете в Automedia.bg
Повече от автомобилния пазар вижте в материала на Bloomberg!