Светът на колела, който Хенри Форд създаде, е на път да загуби скорост. Ролята на спирачки играят замърсяването и задръстванията в растящите световни мегаполиси, пише в свой анализ Bloomberg. В Индия например някои вече предпочитат да оставят колата си вкъщи, за да избегнат задръстванията и продължителното търсене на място за паркиране.
Все повече млади американци пък се отказват от мечтата за личен автомобил и предпочитат обществения транспорт, велосипедите или краткосрочен наем на транспортно средство. Друг фактор е подобреното качество на автомобилите по пътищата, които издържат по-дълго отвсякога.
Всичко това може да е предвестник на нова ера за автомобилната индустрия, която се радваше на глобален ръст цял век. Ръстът на годишните продажби в света ще достигне пика си през следващото десетилетие, прогнозират няколко анализатори на сектора. Така например изследователската компания IHS Automotive очаква годишните продажби да достигнат връхната си точка от 100 млн. в рамките на този период.
Тази хипотеза е в противоречие с амбициозните планове за експанзия на производителите на автомобили, които според IHS се готвят да произвеждат по 120 млн. превозни средства годишно до 2016 г. - с близо 50% повече от миналогодишните продажби в световен мащаб от 82 млн. Тази тенденция застрашава също бизнес плановете на производителите на авточасти, суровини и петролните компании.
Хипотезата изглежда бързо се превръща в реалност – автомобилът, който донесе невиждана мобилност на хората през миналия век, в много случаи вече не е най-удобното средство за придвижване, особено след като все по-голяма част от световното население мигрира към големите градове.
Никой не очаква внезапен срив на продажбите на автомобили, нито пък твърди, че колите са вече "динозаври". Експертите обаче виждат нови фактори, които автопроизводителите трябва да отчетат – на тях може да им се наложи да се адаптират към свят с по-малко продажби, повече споделяне на автомобили и с повече безпилотни коли.
„Ключовият въпрос е – коли ли продавате или мобилност?“, коментира Тим Райън, вицепрезидент пазари и стратегии на консултантската компания PricewaterhouseCoopers LLP. „Ако пренебрегнете тези мегатенденции, поемате риска да се окажете неадекватни.”
Има и контрааргумент на прогнозите, че продажбите може да достигнат пик – китайските потребители продължават да са ненаситни за автомобили. Все повече от 1,3-те милиарда жители на страната се изкачват по икономическата стълбица и много от тях търсят свободата и статута, символ на които е личният автомобил.
Китай допринесе за ръста на глобалните автопродажби от 46% от 2000 г. насам, а през 2009 г. страната надмина САЩ като най-големия автомобилен пазар в света. Китайците са купили 22 млн. превозни средства през миналата година – производители и анализатори очакват тази цифра да достигне 30 млн. до 2020 г.