IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Наближава ли обрат в глобалните продажби на автомобили?

Автомобилната индустрия се радваше на ръст цял век, но може би е време да се подготви за нова ера, прогнозират анализатори

12:25 | 02.03.14 г.
<p style="margin-bottom: 0cm">
	Задръстване в Пекин. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Задръстване в Пекин. Снимка: Ройтерс

Мнозина вече полагат тези основи. Разходите за разработване на безпилотни превозни средства, които комуникират едно с друго, формират значителна част от 100-те млрд. долара за проучвания и развойна дейност на производителите на автомобили, разкрива проучване от миналия месец на базирания в САЩ Център за автомобилни проучвания (CAR). Компаниите обаче не разкриват точните суми, които отделят за т. нар. „автономни“ коли.

Концептуални коли

На изложението в Токио миналата година Toyota представи концепции за превозни средства с три колела, които комуникират едно с друго в градските задръствания. GM и Ford участват в американска програма, която тества възможността 3 хил. превозни средства да общуват помежду си и с обекти като светофари и крайпътни сензори.

През 2009 г. изпълнителният председател на Ford Бил Форд, правнук на основателя на компанията Хенри Форд, основа Fontinalis Partners за инвестиции в технологии за мобилност като услугата за краткосрочен наем на велосипеди Zagster и софтуера за помощ при паркиране ParkMe.

„Ще имаме такива мегаградове и в тях ще има много проблеми с инфраструктурата, не само за транспорта, но и за разпределението на питейна вода и храни“, заяви Форд в интервю през юли 2011 г. „Ако разгледате бизнес плана на която и да било автомобилна компания и го екстраполирате за следващите 10 години, не отнема дълго време преди да се запитате къде ще отидат всички тези коли и камиони?”.

Непродадени коли

Ето един отговор: За всяка кола, която са наема краткосрочно, производителите ще загубят 32 продажби на коли, сочи проучване от този месец на американската компания AlixPartners.

При краткосрочния наем хората често наемат колата само за часове. Автомобилите могат да се отдават под наем от фирма, обществена агенция, кооператив или специално групирали се за целта хора.

AlixPartners, която консултираше GM при обявяването на банкрут, изчислява, че краткосрочният наем на коли е коствал на производителите 500 хил. пропуснати продажби от 2006 г. насам. Безпилотните „автономни“ коли са липсващото ключово звено, което ще доведе до бум на компаниите за краткосрочен наем, посочват от AlixPartners. Според техните данни до 2020 г. 4 млн. американци ще се възползват от кратък наем на кола спрямо 1 млн. сега.

Предстоящият бум на автономни коли създава възможност и за технологичните компании, които възприемат мобилността различно от автомобилните. Google например вече разполага с данни за стотици хиляди километри пътища, тествани с безпилотните коли на компанията, според проучване на CAR.

„Автомобилните производители може би ще се нуждаят от различно поколение изпълнителни директори, защото днешното се вълнува повече от ламарините в производството отколкото от битове и байтове“, казва Козловски. „Ако индустрията не работи достатъчно бързо, Google, Apple и подобните на тях ще запълнят празнината“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:38 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
Pitashtia
преди 10 години
Имаме и другият проблем. Див варварски капитализъм със всичките му екстри като дефлация, безработица, свръхпроизводство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още