Изпадналият в тежка фискална криза френски автомобилостроител PSA Peugeot Citroen се прости със своята независимост след нова милиардна загуба. Семейство Пежо – наследниците на основателя на компанията, преминават от шофьорското на пътническото място, като намаляват дела си в концерна и обявяват съюза си с Dongfeng.
Както обяви най-големият френски автомобилен производител, предвидена е нова капиталова инжекция от общо 3 млрд евро. В нейните рамки френското правителство и вторият по големина китайски автомобилен производител ще инвестират по 800 милиона евро в PSA и ще получат дял от по 14 на сто, който са задължени да задържат в продължение на няколко години. Влизането на държавата трябва също така да предотврати придобиването на контрол от страна на Dongfeng над френската компания и втори по големина производител на автомобили в Европа.
Според компанията придобиването може да бъде подпечатано към края на март. Тогава се очаква китайският държавен и партиен ръководител Си Дзинпин да посети Париж.
Други 14% остават в семейство Пежо. Досега наследниците държаха над една четвърт от капитала и заради акциите с двойно право на глас – около 38 процента от правата на глас. Освен това Тиери Пежо е председател на Надзорния съвет, а сред 15-те членове на съвета има и трима други членове на семейството. Сега той вероятно ще трябва да освободи поста си. Дали това ще стане, ще бъде решено на извънредно общо събрание в края на март.
За изминалата година Peugeot обяви значително намалена нетна загуба. Тя падна до 2,32 милиарда евро от близо 5 млрд. евро година по-рано. По това време високи отписвания натовариха силно резултата. С основната си дейност PSA натрупа „само“ 177 млн. евро загуба, а анализаторите очакваха около 250 млн. евро. Приходите са намалели през 2013 г. с 2,4% до 54 милиарда евро.
PSA изпадна в затруднение главно поради спада в продажбите в Европа. Според експертите групата се е концентрирала твърде много в бизнеса на континента. Последва строга програма за икономии, придружена от закриване на заводи и на около 11 000 работни места.
Ясен предвестник за сега настъпилите катаклизми бе смяната на досегашния директор Филип Варен. Още от този четвъртък PSA ще започне да се ръководи от бившия мениджър на Renault Карлос Таварес. Той се присъедини към управата на PSA в началото на годината, припомня Ройтерс.
Друга голяма промяна е загубата на контрола над компанията от семейството Пежо. Техният дял намалява в рамките на увеличението на капитала от сегашните 25 до 14%. Дъщерната финансова компания Banque PSA Finance ще се слее с испанската банка Santander Consumer Finance. Наскоро тя прие милиардни гаранции от френската държава.
Търговците обаче са уверени в солидните резултати на Peugeot. Приходите от продажби през 2013 г. са били значително над консенсусните очаквания, а загубата е по-ниска от очакванията. Но преди всичко изразходваният свободен паричен поток от 426 милиона евро е бил доста под консенсусната оценка от 1,35 милиарда евро. „Все още може се стигне до принудително затваряне на къси позиции, това е автомобилният производител в Европа с най-много къси продажби на акцията“, казва дилър, цитиран от Dow Jones. Цената на акцията нарасна в предиобедните часове значително - с около 6 на сто.
Китайската Dongfeng („Източен вятър“) е основана през 1969 година. През миналата година компанията е продала 3,53 милиона превозни средства. В Китай пазарният дял възлиза на около 16 на сто.
След придобиването на дела в PSA Dongfeng планира да разшири сътрудничеството си с „болния“ френски производител. Научноизследователската и развойната дейност следва да бъдат разширени, а сътрудничеството в съвместното предприятие в Китай - задълбочено. Двете компании биха искали да помислят и за нови експортни дестинации, заявяват от Dongfeng.
Двамата производители имат за цел до 2020 г. да произвеждат общо 1,5 милиона коли под марките Dongfeng, Peugeot и Citroën. Те искат да основат и експортна компания, която да продава коли от съвместното предприятие в Китай в региона на Азия и Тихия океан, и по-специално за Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН).