Една от най-бързо развиващите се автомобилни компании през последните години е Hyundai. Благодарение на икономическия възход на Южна Корея производителят изпревари много от конкурентите си. Как обаче се стигна дотук – това е въпрос, на който отговор дава историята на компанията.
Основоположник на Hyundai е Чан Чжу Юн. Той почина през 2001 г., като по това време състоянието му се оценяваше на 6.2 млрд. долара. След смъртта му компанията остана в ръцете на неговия син. Самият Чан Чжу напуска семейството си още на 16 годишна възраст, за да работи. Продава ориз, след това става товарач и автомеханик. Когато навършва 30 години решава, че трябва да промени философията си, която в този момент се свежда до едно – да нахрани семейството си.
Именно затова през 1946 г. кореецът отваря първата си работилница за поправка на автомобили, която кръщава Hyundai или „Новото време”. Година по-късно фирмата се превръща в холдинг, след като към нея е присъединена и строителната компания Hyundai Civil Industries (б.а – по-късно тя се превръща в Hyundai Construction).
Чан Чжу Юн успява да създаде перфектна организация, като всички фирми в холдинга, които достигат 45 наброй, се ръководят от хора от семейния клан – най-често това са синовете и племенниците му. Бизнесменът е строг и наказва всяко неподчинение, като от това патят най-често работниците му. Всеки опит за стачка е задушаван още в зародиш. Въпреки огромното си богатство кореецът работи усилено до последните дни от живота си, като се придвижва пеша до офиса си. За целта всеки ден изминава по 5 км.
Hyundai Pony от 1975. Снимка: Hyundai
Възходът на Hyundai в автомобилния бранш започва с модела Cortina на Ford, който корейците дълги години произвеждат. Сътрудничеството между двете компании продължава до 80-те години на миналия век с още два модела на американския производител - Granada и Taurus.
Едва след това Hyundai пуска първата си самостоятелна разработка – Pony. Който всъщност представлява видоизменен Mitsubishi Colt. Дебютът му е на автосалона в Торино през 1975 г., където успява да спечели интереса на медиите и публиката. Година по-късно моделът вече се продава в Европа. А приходите от него позволяват на Hyundai да открие собствен автомобилен завод.
В началото на 80-те години на миналия век цял свят започва да говори за „корейското икономическо чудо”. Страната е във възход и се нуждае от разширяване на автопарка. До този момент автомобилите са считани за символ на финансово благополучие, но бързо се превръщат в необходимост от първа ръка. В Hyundai отлично осъзнават това и пускат модела Sonata, който е създаден от нулата. Отново обаче не се минава без „помощта”на Mitsubishi, тъй като всички двигатели са с лиценз на японския производител.
Едва през 1989 г. корейците разработват своя първи собствен двигател – 1.5-литровия Alpha, но редом с него продължават, макар и скрито, да използват постиженията на Mitsubishi Motors. Сред тях е например е моделът Hyundai Galloper, който всъщност представлява копие на по-стара версия на Mitsubishi Pajero.
Подобна стъпка е доста рискована, тъй като по това време – през 1991 г., в Южна Корея кросовъри почти няма. Те се считат за прекалено скъпи. Моделът обаче се оказва успешен – не е скъп, а предлага добра проходимост и надеждност. Затова и от Mitsubishi първоначално не разрешават той да се продава в други държави, но по-късно и това става. А Galloper се произвежда повече от 20 години, като претърпява два фейслифта.
Постепенно Hyundai става разпознаваема марка, като заслуга за това има и моделът Coupe. Той се превръща в легенда, тъй като е първият в историята на марката концепт, създаден от собственото дизайнерско студио - Hyundai California Design. Освен това в продължение на дълги години моделът има статут на най-евтиният спортен автомобил на света. През 1991 г. се появява и концептуалния HCD-I, благодарение на който корейците печелят и огромна маса фенове в САЩ.
Hyundai HCD-I. Снимка: Hyundai
Първият кросовър на Hyundai, създаден без чужда помощ, е Santa Fe. Той дебютира през 2001 г. с неугледен външен вид, но благодарение на достъпната си цена бързо печели сърцата на много автолюбители в цял свят. Години по-късно Santa Fe се трансформира в „паркетник”, като печели званието „най-надежден автомобил в класа си" от американското издание Consumer Report.
Santa Fe от 2005 г. Снимка: Hyundai
Разбира се, не всичко в историята на Hyundai Motor е успешно. Един от преломните моменти идва през 1998 г., когато компанията записва огромен спад на продажбите на вътрешния си пазар. По това време производителят закупва Kia Asia Motors и само година по-късно си връща старите показатели. През 1999 г. обемът на експорта на Hyundai достига 701 000 автомобила, като това подобрява всички рекорди на фирмата.
Hyundai Equus 2014. Снимка: Hyundai
В началото на 2000 г. Hyundai Motor Company съсредоточава усилията си върху утвърждаване на позициите на чуждите пазари, като се налага на всички континенти. В крайна сметка компанията има представителства в 193 страни, а в нейната гама се предлагат автомобили от компактния i10 до премиалния Equus, който може да се конкурира с Mercedes-Benz и BMW.
По време на световната финансова криза от преди няколко години корейците не само, че не губят позиции, но дори увеличават производството си. И съответно продължават да записват ръст на продажбите и да карат конкуренцията да се съобразява с тях.
Още любопитни статии за автомобили четете в Automedia.bg