IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как се стигна до възраждането на Gеneral Motors

Задкулисната история на Дан Акерсън и кариерният възход на Мери Бара – първата жена начело на автомобилен гигант

20:30 | 26.12.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Дан Акерсън говори пред акционери, заедно с Мери Бара (най-вляво) и Стив Гърски (в средата). <em>Снимка:</em> <em>Ройтерс</em></p>

Дан Акерсън говори пред акционери, заедно с Мери Бара (най-вляво) и Стив Гърски (в средата). Снимка: Ройтерс

Четиримесечните оперативки със служители започват да включват финансови сравнения с конкурентни компании, а не само целите, които GM си поставя. Освен това, Акерсън си постави за цел да реинвестира 8 млрд. долара всяка година в освежаване на дизайна дори в по-слабите години.

Сред приоритетите му е и създаването на конкурентно порфолио на Cadillac, с което марката да предизвика германските премиум производители и по този начин да се неутрализира очакваният бъдещ спад в продажбата на пикапи, която е следствие на планираните по-строги екологични норми в Щатите.

“Ако Cadillac не стане успешна марка в следващите 10 години, ще имаме много неприятности,” казва Акерсън. Според него успехът на Cadillac се крие в продажбата на 1 млн. автомобила годишно, което е пет пъти повече от продаденото през 2012 г. Три милиарда долара Акерсън инвестира само в оптимизация на дилърската мрежа, която да поеме 18-те нови и освежени модела, които дебютираха през тази година. През следващата на пазара ще излязат още 14, което ще превърне гамата на GM от най-старата в индустрията в най-новата.

В Европа General Motors се опита да направи нещо, което така и не успяваше от 1999 г. - да излезе на печалба. За последните 14 години компанията изгуби повече от 18 млрд. долара на Стария континент.

На поста вицепредседател Акерсън назначи Стив Гърски, който трябваше да промени всичко това. Гърски привлече ръководни кадри от Volkswagen и затвори неизгоден завод в Германия. Нищо от това не проработи и преди броени дни стана ясно, че до 2015 г. Chevrolet ще се изтегли от Европа.

“Служил съм във войната във Виетнам, което ме е научило на много неща. Понякога просто трябва да признаеш, че нещо не е както трябва. Не може постоянно да хабиш ресурси за изгубени каузи,” коментира случая Акерсън.

Когато Бара започва да отговаря за продуктовите разработки, тя предприема реогранизация, целяща намаляване на броя на ръководителите на проекти.

Акерсън дава да се разбере, че държи много на бързото развиване на моделите. Светкавичните му решения водят до подписването на договор с мобилния оператор AT&T за оборудването на повечето модели на концерна с 4G мрежа от следващата година, както и възраждането на финансовото крило на концерна с покупката на компанията Ally Financial.

Припряността на Акерсън го кара да пришпори eкипа на Chevrolet да представи модела Malibu половин година по-рано от планираното. Според него е изключително важно дилърската мрежа на концерна да се напълни с нови модели, за да не се изгуби доверието на клиентите след обявения банкрут. Malibu не е посрещнат радушно от журналистите, които подчертават, че колата няма достатъчно пространство за крака, а дизайнът е демоде.

В момента Cruze е най-старият модел в гамата на Chevrolet в Щатите. Той е изключително важен за компанията, защото се бори директно с Toyota Corolla. Новата версия на колата бе запланувана за следващата година, но от компанията обявиха, че дебютът ще се забави с една година, защото дизайнът е върнат за преработка.

През цялото това време General Motors остава посветен на алтернативното задвижване. Хибридът с удължен пробег Chevrolet Volt бе централен проект за целия концерн в продължение на години, но така и не се доказа като успешен. Самият Акерсън признава, че въпреки страхотната технология в колата, GM така и не е успяла да премине изцяло към електромобилите.

“Нося отговорността за това,” казва той. Признанието се случва на фона на постоянно растящия пазарен дял на производителя на електромобили Tesla, която през тази година бе оценена на 12 млрд. долара. Акерсън е толкова впечатлен от компанията, че дори е назначил специален екип, който да изучи как Tesla влияе на традиционната индустрия.

Последна актуализация: 21:28 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още