През 1930-те британският производител на спортни автомобили MG произвежда точно 33 броя от модела K3. Ако искате да си купите един от тях днес, можете да избирате между над 100 екземпляра, пише Bloomberg.
Не, вече несъществуващата компания не е възобновила производството си. Тройно по-големият брой K3 на пазара е част от една процъфтяваща търговия с фалшиви стари автомобили на фона на нарастващите им цени, твърди Бернард Калуза, вицепрезидент на международния клуб за класически автомобили FIVA.
"През 1990-те намирах по една фалшива кола на всеки пет години", обяснява Норберт Шрьодер, който проверява класически автомобили в TUV Rheinland в Германия. "Сега намирам до пет фалшификата годишно".
Класическите автомобили стават все по-търсени, особено след финансовата криза. Цените им на търгове са нараснали над седем пъти през последните 10 години, сочат данни на Historica Selecta. Британската аукционна къща Bonhams, която твърди, че глобалните продажби са за над 1 млрд. долара годишно, продаде Mercedes-Benz от 1954 г., участвал във Формула 1, за 19,6 млн. паунда през юли, поставяйки световен рекорд за автомобил на търг.
"Хората с много пари предпочитат да има класическа кола в гаража, отколкото пари в банката", твърди Адолфо Орси, президент на Historica Selecta. "Когато има много пари, има и фалшификати. В днешния свят е възможно да се фалшифицира всичко".
Според експерти изтънчените фалшификатори изкупуват стари гайки и шайби, оставят фалшивите рами навън, за да постигнат ефекта на старите коли и копират частите с изкусност, която е все по-трудна за проследяване. Според Калуза има случай, в който фалшификаторите дори купили старо кино във Франция, за да вземат износената стара кожа от седалките.
"Хората, които фалшифицират коли, не са неколцина вълци-единаци", казва Шрьодер от TUV. "Това е организирана престъпност, защото конструирането на подобни коли е скъпо, и за да го прави човек е нужна добра инфраструктура".
В същото време доказването на автентичността на автомобилите не е лесна работа. Саймън Кидстън, който е консултант по класически коли в Женева, получил предложение да купи състезателна Alfa Romeo Giulia TZ от 1960-те от продавач, твърдящ, че е открил автомобила в автомобилна морга в Италия. След като се консултира с множество източници, Кидстън в крайна сметка открил снимка на кола със същия идентификационен номер, претърпяла тежка катастрофа в автмобилно състезание през 1964 г. "Беше очевидно, че от оригиналния автомобил не може да е останало нищо", спомня си Кидстън, който отхвърлил офертата.
Има и по-коварни измами, като например случая, в който автентично старо Porsche 911 е превърнато в спортна версия, което би могло да увеличи четирикратно цената му. Други пък вземат оригинални части и изграждат от тях коли, което силно разводнява границата между реставрираните и фалшифицираните модели.
Има обаче и легитимни копия на класическите автомобили, които не се опитват да измамят купувачите. "Играта с репликите не е нечестна", твърди Мартин Емисън, адвокат от Goodman Derrick LLP в Лондон. "Тя предоставя на хората като мен, които не могат да си позволят да карат истински C-Type, шанс да притежават машина, която е почти като оригиналната".
Степента на измамите при класическите автомобили е трудна за установяване, тъй като много малка част от жертвите всъщност обявяват, че са станали жертва на подобна измама, а освен това явлението все още се смята за сравнително рядко. Въпреки това, за да предотвратят лошите последици за целия пазар, от FIVA са създали паспорт за античните автомобили, за да се подобри прозрачността и да могат купувачите да не бъдат мамени.