fallback

Електромобилите остават само експонати в Китай

Въпреки щедрите държавни субсидии през миналата година в страната са продадени само 11 375 електрически коли

15:21 | 29.11.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Много лесно е да наемеш електрически автомобил в Шанхай. Дори и ако сте чужденец и сте в града за малко. Всичко, от което имате нужда, е валидна шофьорска книжка и паспорт. И учудващо услугата е евтина: за равностойността на само 18,50 евро рент-а-кар компанията eHi Car Service представя за цял ден кола под наем – китайската Willigen с пробег от около 90 километра.

Но едва когато новакът с електрическите коли попълни необходимите документи, сложи ключовете в колата и тихо се влее в хаотичния трафик на града, той ще открие раздразнен, че се откроява в тълпата. Очевидно той е единственият, който се движи със задвижвано с ток моторно превозно средство, пише в свой репортаж по темата Wall Street Journal.

И това впечатление не е подвеждащо – в големия мегаполис има не повече от 500 електрически превозни средства, докато по улиците се движат общо около един милион коли, съобщава Джън Дъуей, основателят на EV Buy, компания, която предоставя електрически коли на частни и корпоративни клиенти. 

Справедливостта изисква да признаем, че водачи от цял свят имат определени резерви към електрическите автомобили - не само в Китай. Навсякъде автомобилните производители се борят с това, за да подобрят технология на батериите. Но фактът, че въпреки повсеместните усилия на държавните промишлени проектанти да залагат на електрически автомобили и въпреки щедрите държавни субсидии за купувачите на е-коли китайско производство, електрическите моторни превозни средства в Шанхай са толкова рядко явление, не предвещава нищо добро.

Браншът ще се сблъска с огромни предизвикателства, ако амбициозната програма за икономически реформи бъде наистина прокарана. Тя беше приета преди няколко седмици по време на срещата на лидерите на Комунистическата партия, т. нар. Трети пленум. В смисъла, че политическите лидери на Китай планират да насърчават с тяхната реконструкция иновациите, които ще доведат до задвижване на потреблението и по-голяма устойчивост. И точно това е логиката, която стои зад усилията на Китай да изгради индустрията на електрическите автомобили.

Преди повече от едно десетилетие държавните индустриални гиганти са впрегнали всичките си сили за идеята за развитие на електрически автомобили. Те считаха бранша за панацея за цяла гама от дилеми в областта на индустриалното развитие, околната среда и националната сигурност. С развитието на електрическите превозни средства Китай трябваше да бъде в състояние да настигне водещите производители на автомобили с двигатели с вътрешно горене, срещу които иначе страната никога нямаше дори най-малък шанс да се конкурира. В същото време китайците искаха така да намалят бързо нарастващата зависимост на страната от вноса на петрол, което прави втората по големина икономика в света уязвима на дестабилизиращи шокове при предлагането. А също така, това би могло да бъде решение на хроничното замърсяване на въздуха в китайските градове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:27 | 08.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още