IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електромобилите остават само експонати в Китай

Въпреки щедрите държавни субсидии през миналата година в страната са продадени само 11 375 електрически коли

15:21 | 29.11.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	В Шанхай има не повече от 500 електрически превозни средства. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

В Шанхай има не повече от 500 електрически превозни средства. Снимка: Ройтерс

Но правителството от своя стана също трябва да си признае някои пропуски. Така например държавата се въздържа от задължението да осигури необходимата инфраструктура. Съгласно действащия план за петилетката - реликва от сталинската икономика – до 2015 г. трябва да се монтират повече от 400 000 зарядни станции в страната. В Шанхай, град с 24 милиона жители, днес обаче ще откриете ,,само между 1000 до 2000 зарядни станции“, казва Джън от EV Buy. Така че ако държавното ръководство иска да постигне своите цели и задачи, трябва да засили инвестициите.

А тежките вътрешни борби в апарата на държавните предприятия и администрацията действат като спирачки на разрастването на индустрията. Операторът на електроенергийната система State Grid например е искал да узурпира пазара на батериите, казва Аксел Кригер, старши служител в пекинския офис на McKinsey. За тази цел компанията, която е почти монополист на пазара, е изтъквала своята национална система за собственици на автомобили за обмен на батерии. С това предложение State Grid можела да осигури голяма част от веригата на добавената стойност на индустрията. Но от друга страна срещу плана се надигнали самите производители на автомобили, които искали да използват своите собствени батерии.

В допълнение, някои местни правителства настояват за въвеждане на свои собствени технически стандарти, за да защитят своите местни автомобилостроители. И наистина ще е доста трудно да попаднеш с електрически автомобил от един град в друг, ако щепселите на зарядното устройство не са съпоставими. „Всеки местен управник защитава своя регион и своите собствени технологии“, казва Кригер.

И не на последно място - чуждестранни доставчици също са отблъсквани. Те са се уплашили от опитите на правителството да принуди производителите на автомобили от чужбина да предават своята интелектуална собственост за развойната дейност на електрическите превозни средства, за да получат достъп до пазара.

Всички тези аспекти водят до отрезвяващ извод: Китай изостава безнадеждно в осъществяването на своята цел за електрическите автомобили. В плана за петилетката е предвидено, че до 2015 г., около 500 000 задвижвани с батерии и плъг-ин превозни средства трябва да обикалят пътищата на Китай. До 2020 г. техният брой трябва да бъде около 5 млн. Но през миналата година китайските потребители са купили само 11 375 електрически и 1416 плъгин коли, както съобщава Асоциацията на производителите на автомобили в Китай. И всичко това - въпреки високите правителствени субсидии, които на превозно средство могат да достигнат до около 15 хиляди евро.

Сега изглежда, че китайското правителство се е преориентирало към нова стратегия, която ще действа стъпка по стъпка. Първоначално ще се залага на хибридни модели като междинна технология, а по-късно ще се насърчава придобиването на напълно електрически автомобил. Това би било един прагматичен отговор на неуспеха на една ключова политическа инициатива. Но също така това е поука и за неравностите, с които президентът Цзинпин ще трябва да се съобразява по дългия път към създаване на иновативна икономика. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:27 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още