IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електромобилите остават само експонати в Китай

Въпреки щедрите държавни субсидии през миналата година в страната са продадени само 11 375 електрически коли

15:21 | 29.11.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	В Шанхай има не повече от 500 електрически превозни средства. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

В Шанхай има не повече от 500 електрически превозни средства. Снимка: Ройтерс

На Запад редица компании се настроиха, че тези политически изисквания ще гарантират успеха на китайската национална инициатива за електрически автомобили. За това трябваше да допринесат прехваленият талант на китайците при изпълнението на проекти за транспортна инфраструктура, както и фактът, че най-големите производители на автомобили в страната са държавна собственост.

Китай, така поне се смяташе, ще получи шанс да даде тласък на света за една развиваща се технология и в същото време ще проправи пътя към по-устойчив модел за растеж на градските райони. Дори легендарният инвеститор Уорън Бъфет бе толкова оптимистично настроен, че през 2008 г. придоби дял в производителя на батерии и производител на електрически автомобили BYD от Шънджън.

Но в крайна сметка страната не успя да развие добре този сектор. Защо?

На първо място, държавните плановици са оценили напълно погрешно потребителското търсене. Заможният елит има слаб интерес към автомобили, захранвани с батерии, за да извади на показ своето екологично съзнание. За него колата е все още най-престижното олицетворение на богатство и социален статус. Но правителствените стратези също така са сгрешили, що се отнася до по-голямата част от китайските купувачи на автомобили и особено тези, които купуват за първи път кола – те желаят да вкусят от свободата на движението, а ограниченият обхват на придвижването им действа отрезвяващо.

Що се отнася до предлагането – и тук държавните автомобилни производители стрелят неточно, твърди американският консултант Грег Андерсън. Стимулът на държавните предприятия не е в областта на иновациите, а в това „възможно най-бързо да станат толкова големи, колкото е възможно и да печелят толкова пари, колкото е възможно", казва той. И това може да бъде най-добре постигнато, ако се използват съществуващите съвместни предприятия с чуждестранни производители на автомобили, вместо да се влагат ресурси в нови технологии.

Всички държавни производители на автомобили са разработили прототипи, само за да демонстрират желание за лидерска позиция на пазара, казва Андерсън. Но засега те не са и опитвали пробив в ключови технологии, включително по отношение на батериите и батерийните системи за управление. И затова сега на най-големия автомобилен пазар в света се произвеждат едва дузина електрически превозни средства, сред които заинтересованите да могат да избират, а от друга страна един срещу друг застават стотици модели автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Последна актуализация: 12:27 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още