Автомобилните производители Ford и Renault се присъединяват към Citroen в тежката битка за увеличаване на собствените си приходи. Двата бранда загубиха прекалено много ресурси и средства в борбата с германските автопроизводители и решиха да сменят подхода си. За тази цел американците и французите ще тръгнат по пътя на Citroen, чието ръководство реши да вдигне нивото на своята продукция и да се качи на по-високо стъпало на пазара, се казва в анализ на изданието Motorward за моментното състояние на пазара в Европа, както и на опитите на някои компании да увеличат продажбите си.
„Ако нещата се получат, двете компании ще извлекат далеч по-големи печалби, отколкото ако останат само на масовия пазар", коментира Йън Флетчър, старши аналитик в IHS Automotive. "Обичайно премиум марките реализират два пъти по-голяма печалба от масовите производители, които разчитат да завладеят пазара с големи обеми на производство. Сега въпросът с печалбите е главният приоритет на европейските масови производители, тъй като през последните години те понесоха огромни загуби".
Проблемът е, че е невъзможно всеки производител на масови автомобили да печели. Затова Renault и Ford ще се опитат да се измъкнат от този пазар и да направят част от своите модели по-премиални. За целта Ford разполага с Vignale, а Renault разчита на Initiale Paris. В момента обаче нито една от двете компании няма готов модел, който да вдигне нивото. За разлика от Citroen, който разполага с линията DS.
От Ford и Renault вече обявиха, че клиентите на премиум моделите им ще получат преимущества като по-скъп интериор на автомобилите и по-високо качество на обслужване. Всичко това е обособено от автопазара в Европа. Като пример могат да послужат марки като BMW, Audi и Mercedes-Benz, които за първите 8 месеца от годината значително увеличиха присъствието си на пазара благодарение на сравнително достъпни модели като A-Class и Audi A1, които са много търсени.
Нагоре се придвижват и корейските Kia и Hyundai, както и бюджетната Dacia, докато в същото време Ford, Citroen, Peugeot и Renault понасят съществени загуби. Единствено Opel успява да удържи позициите си. Динамиката на пазара е такава, че в момента клиентът е готов да плати или за много евтин автомобил, при който печалбата на производителите е минимална, ила за машина от по-висок клас. Именно във второто се целят Ford и Renault.
Citroen вече показа как това може да донесе успехи. През 2009 г. французите пуснаха линията DS, която в момента заема 19% от всички продажби в Европа и общо 10% от целия оборот на компанията. Представители на производителя твърдят, че и трите модела DS са печеливши и дори в някои държави, като Китай например, те се продават като отделна марка. В компанията разчитат много на кросовъра от линията DS, основан на концепта Wild Rubis, да увеличи продажбите най-вече на пазарите в Азия.
Любопитното е, че в Peugeot избраха друг път – започнаха да пускат по-скъпи и по-мощни версии на своите модели. Например 208 с добавка GTI и XY. Разбира се, те носят по-сериозни печалби, но французите не разчитат само на това. Те отлично разбраха, че пазарът на кросовъри се разраства и пуснаха цели 3 модела - 2008, 3008 и 5008. От компанията твърдят, че 73% от продадените през тази година машини от модела 2008 са с най-високо ниво на оборудване.
В същото време в Opel не бързат да надигат глава. Германците смятат да увеличат моделната си гама, като залагат на подобрени качества и дизайн. Във Fiat пък възлагат огромни надежди на малките си модели 500 и Panda, които играят сериозна роля на пазара на миниколите. Там делът на италианците е 30%.
Големият проблем за компаниите, които са си поставили за цел да вървят нагоре по начина, избран от Ford и Renault, е липсата на гаранция, че стратегията им ще сработи. На тях добре им е познат пътя обратно – от върха към дъното, и сега рискуват отново да се случи същото. Още повече, че на пазара в Европа има и един друг сериозен играч, който еднакво добре произвежда както масови модели, така и премиум-автомобили – германския Volkswagen.
В същото време най-важното са клиентите. Повечето от тях искат автомобилите им да са с възможно най-високо ниво на оборудване. И не бива да бъдат разочаровани, защото всичко зависи от тях. Така че ако днес си на върха, утре можеш да се озовеш по средата. А вдругиден – още по надолу, завършват IHS Automotive.
Още автомобилни новини четете в Automedia.bg
преди 11 години Някой тр. да замести цунамито от безработни в Европа, като купувачи на нови автомобили. Дали в страните БРИК го има този потенциал ? ... дискусионен въпрос. отговор Сигнализирай за неуместен коментар