Европейският автомобилен пазар от пет години отчита спад, като 2013 г. ще бъде шестата такава година. И точно в навечерието на изложението за леки автомобили IAA във Франкфурт сякаш бързото спускане приключва. Но дори и да има възстановяване сега, то не е толкова силно, колкото преди кризата, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Браншовите експерти са единодушни – в следващите години е възможно само леко възстановяване на търсенето, като се започне от много ниски нива. Новите регистрации в Европа през втората половина на годината вероятно отново ще се покачат, казва Феликс Кунерт, автоексперт в PricewaterhouseCoopers. Въпреки това като цяло пазарът вероятно ще падне до ново дъно през тази година.
За 2013 г. PricewaterhouseCoopers очаква да бъдат продадени 12,1 милиона нови автомобили в Европа – спад с около 4 на сто. И в друга анализаторска компания - Alix Partners – се очаква спад от такъв мащаб. „Нашите прогнози сочат, че продажбите на автомобили в Западна Европа през 2013/14 ще достигнат ниво от около дванадесет милиона превозни средства и ще останат там в обозримо бъдеще - далеч от историческия връх от 2007 г., когато са били продадени 16,8 милиона превозни средства", заяви управляващият директор Елмар Кадес пред Wall Street Journal преди началото на IAA. По този начин пазарът на коли ще остане толкова слаб, колкото е бил в началото на 1990 г.
Причините за това са очевидни: висока безработица в кризисните южни страни, намаляването на реалните заплати в голяма част от страните от еврозоната и повяхналото желание на банките да кредитират такива покупки отслабиха търсенето на нови автомобили. Напрегнатата бюджетна ситуация в много европейски страни прави доста възможни допълнителни мерки за икономии и увеличаване на данъците, така че потребителското доверие на потребителите вероятно за известно време ще остане на ниски нива.
Същевременно първоначалните икономически показатели и икономически данни показват, че рецесията в еврозоната ще бъде окончателно преодоляна през втората половина на годината. Поради това PwC очаква бавно възстановяване на автомобилния пазар - до 2019 г. годишните продажби на автомобили може да нараснат отново до 14,9 милиона броя. Това обаче все още не е нивото, на което индустрията се радваше преди голямата банкова криза от 2007 и 2008 г. „Нагоре сега всъщност значи настрани - без противоположна тенденция ние вярваме, че регионът ще преживее по-дълъг период на странично движение", казва автоекспертът Кадис от Alix Partners.
В допълнение към трудната икономическа ситуация има и други причини, поради които автомобилният пазар ще остане слаб в дългосрочен план. В допълнение към застаряването на населението в Западна Европа експертите споменават и увеличението на разходите за придобиване и поддържане на кола. Нещо повече, собственото превозно средство губи стимула, който имаше за потенциалните купувачи на утрешния ден, символът на статута от днес вече не е равен на този от вчера. И накрая - качеството на автомобилите се подобри значително, така че те може вече да се карат и ползват по-дълго.
„Всеки елемент сам по себе си не представлява големият проблем“, казва Елмар Кадес от Alix Partners. „Като цяло обаче факторите вероятно ще предотвратят това пазарът в Западна Европа да достигне старото равнище през следващите години. „Но по никакъв начин не бива да се забравя и един отдавна известен факт – автомобилният пазар в Европа, особено в Западна Европа, е до голяма степен наситен", казва Кунерт от PwC.
Пазарните възприятия на експертите хвърлят светлина върху нерешения от години структурен проблем за свръхкапацитета в индустрията. „През тази година почти 60 процента от 100-те най-големи европейски заводи за автомобили ще отчетат натоварване на капацитета от под 75 на сто, което е необходимо, за да работят рентабилно", казва автомобилният експерт Йенс Визе от Alix Partners пред The Wall Street Journal. „Това е наполовина повече от броя им от края на 2011 г. и означава една трудна ситуация, която в дългосрочен план индустрията няма да може да понесе".
"Недостатъчното натоварване на мощностите в Европа достигна критична точка и предварително обявените корекции на капацитетите най-вероятно няма да са достатъчни", смята също и Кадис. За привеждане на производството към ниските прогнози за продажбите през следващите години според изчисленията на Alix Partners ще бъдат затворени шест до осем средноголеми завода за коли - те съответстват на производството на два милиона автомобила годишно.
И ако досега корпорациите се отказваха да предприемат такива стъпки заради служителите, синдикатите и местните политици, е много вероятно това да се промени през следващите години. „Производителите просто няма да имат друг избор", сигурен е Визе.
Отвъд пазарната слабост в Западна Европа обаче в IAA намират и поводи за радост. Защото извън този регион индустрията отново е поела нагоре – и това ще се запази. Според прогнозите на Pricewaterhouse Coopers глобалният пазар на моторни превозни средства ще се увеличава годишно с по около 4% и ще достигне продажби от 105 млн. автомобила на година.
Локомотив на ръста ще остане Китай – според изчисленията на PwC пазарът в Народната република ще се удвои до 2019 г. и ще бъде почти толкова голям, колкото пазарите в Северна Америка и Западна Европа, взети заедно.