В края на 2013 г. в Бразилия от завода на Volkswagen трябва да слезе от конвейера последната бройка на един от най-възрастните "жители" на автомобилния смят - минивана Volkswagen Kombi. Той е известен още като Bully, T2 или просто Bus. Произвежда се от 1950 г. и досега от него са продадени над 5 млн. бройки.
С помощта на колегите от изданието Motor ви предлагаме класация на моделите, които живяха доста дълго, но с течението на времето така и не се промениха. Ето и първите от тях:
"Нива" - от 1977 до наши дниИсторията на всъдехода ВАЗ-2121, както също е известен моделът, стартира от 1971 г. Или точно година след пускането на ВАЗ-2101. Тогавашният председател на Министерския съвет на СССР Алексей Косигин поставя пред ръководството на Волжския автомобилен завод (ВАЗ) задача да направи "автомобил за селото". С нея се заемат конструкторът Пьотър Прузов и дизайнерът Валерий Семушкин.
Първите прототипи нямат почти нищо общо с автомобила, излязъл в производство. Те се появяват през 1972 г. и заради външния си вид получават прякора Крокодил. Машините са разработка изцяло на ВАЗ, въпреки че за произвежданата по това време 2101 руснаците получават помощ от Fiat. Първите машини са без покрив, който е заменен от брезент. Техните изпитания са държани в строга тайна, а на любопитните е казвано, че това е модел на румънската марка Formika.При второто поколение прототипи се появява твърд покрив, а окончателния си вид "Нива" получава едва при третата концептуална вълна. Именно тогова моделът е изпратен на тестовете за получаване на сертификат, като по време на тях автомобилът е сравняван със знаменитите УАЗ, както и английските Land Rover 88 и Range Rover. Изпитанията са успешни и заповедта за производство на модела е подписана на 31 юли 1975 г.
Първите 50 бройки са пратени на държавни учреждения за проверка на качеството. Появяват се модификации за лекари, ловци, полиция, снегопочистващи фирми и др. Има дори и "Нива" за медиите - News Hunter. Първата опитна серия излиза през 1976 г., а масовото производство стартира през април 1977 г.Любопитното е, че на пазара излиза една напълно революционна машина. Към този момент при всъдеходите не се използва носеща конструкция, но във ВАЗ залагат на такава, защото имат опит с нея. Същото важи и за 1.6-литровия бензинов двигател с мощност 75 к.с., който се използва се появява на борда на автомобила, само защото във Волжския автомобилен завод нямат друг под ръка.
В своя оригинален вид "Нива" живее до 1994 г., когато претърпява първата си сериозна модернизация. Главното нововъведение е 1.7-литровия, 4-цилиндров мотор с мощност 81 к.с. Обновеният модел получава името 21213. След него излизат тривратите 2129 и 2130, които са с половин метър по-дълги. През 1996 г. се появява и модификация с 5 врати.