На 3-и септември 1875 г. се ражда Фердинад Порше – човекът, създал една от любимите на милиони хора по света автомобилна марка. Неговите машини винаги са били различни и са изпреварвали времето си. Изданието Carsguru предлага шест малко известни факта от живота на легендарния констуктор и неговата компания.
Поръчката на Фюрера
Фердинанд Порше едва ли щеше да бъде толкова известен в наши дни, ако не бе направил автомобил по личната заръка на Адолф Хитлер. През 1934 г. в Германия се разработва всекидневна и евтина машина, която трябва да стане бестселър в цял свят. „Народният автомобил” е кръстен Volkswagen Käfer, а по-късно става известен като Beetle. Твърди се, че самият Хитлер е нарисувал гърбавия профил на Бръмбара.
След излизането на автомобила кариерата на Порше тръгва нагоре. Знаменитият Бръмбар прави фурор на пазара с цената си от 990 марки, като се предполага, че всеки германски работник трябва да спестява по 5 марки на месец, за да може за 4 години да си купи нов Volkswagen.
Първият космически дизайн
Първият автомобил на компанията на Фердинанд Порше – Porsche 64, е твърде футуристичен дори по днешните стандартни. Всъщност това е копие на Volkswagen Käfer, от когото са заимствани голяма част от детайлите. От модела са изработени едва 3 екземпляра, които представляват тестови прототипи. Въпреки това един от тях достига скорост от 160 км/ч.
В наши дни е съхранено само едно Porsche 64 – това, което е принадлежало на самия Фердинанд Порше.
Да изпревариш времето си
През 1900 г. Фердинанд Порше работи във фирмата Lohner, където създава първият в света електромобил Lohner-Porsche. На автосалона в Париж същата година футуристичната машина, чиито електромотори са скрити в главините на предните колела, предизвика фурор и е определена за най-добрия автомобил. Така само за една нощ 25-годишният Порше става знаменитост.
През същата тази година той създава още един фантастичен агрегат – състезателен автомобил с допълнителен електромотор. Това е първата хибридна кола в историята, което показва, че Фердинанд Порше е изпреварил времето си с близо цял век
Жажда за скорост или защо ключът за запалване на Posrche е отляво
Фердинанд Порше е влюбен в състезателните коли. Именно негова разработка през 1910 г. печели трите призови места състезанието в чест на пруския принц Хенрик, като не оставя шансове на съперниците си. Зад волана на една от колите е именно Порше, а негов механик (на снимката са двамата) е един млад човек, който се казва Йосип Броз Тито. Същият през 1943 г. става генерален секретар на комунистическата партия на Югославия.
Защо обаче в автомобилите на Porsche ключът за запалване винаги е отляво на волана? Работата е в това, че за легендарното състезание „24 часа на Льо Ман” пилотите първо трябва да тичат до своите автомобили, да скочат в тях и след това да тръгнат. Времето от старта на състезателя се засича и Порше променя мястото на ключа, за да може пилотът по-бързо да запали автомобила.
Знаменитият кон
Колкото и да е странно, гербът на Porsche се появява едва през 1952 г. След смъртта на Фердинанд Порше синът му Фери пристига в Ню Йорк, където обядва с вносителя на Porsche в САЩ Макс Хофман. Именно последният поставя въпроса „Защо всички известни марки имат своите емблеми, а Porsche няма? Тогава Фери взима салфетка и за около минута рисува коня, който сега е известен на всеки любител на автомобилите.
Това обаче е само една от много легенди, свързвани с Porsche. Всъщност емблемата е комбинация от ранния герб на град Вюртемберг и този на Щутгарт. А конят е символ на мощната и непокорна машина, която не прилича на останалите.
Руски корени
Малцина знаят, но Порше е можел да работи и за СССР. През 1932 г. Фердинанд е поканен в Съветска Русия, където му е предложен пост на генерален конструктор на автомобили, танкове и друга техника. Ръководството на държавата му обещава, че няма да се бърка в работата му. И дори му подготвя специален влак, с който да обиколи страната и да види мащабите на строителство. Единственото изискване на руснаците е Порше и семейството му да напуснат Германия и да се преместят в Москва. Това го отказва от идеята.
Все пак в компанията Porsche има и руски корени. От 1969 до 1989 г. главен дизайнер на компанията е Анатолий Ляпин – син на руска емигрантка, който първоначално работи в САЩ, а след това и в Европа. Именно Ляпин (вторият отляво) създава модели като 924, 928 и 944.
Още любопитни снимки на Фердинанд Порше и негови творения разгледайте в публикацията в Automedia.bg
Фердинанд Порше – 6 факта от живота на гениалния конструктор
138 години от рождението на човека, конструирал първия електромобил в света
12:41 | 04.09.13 г.
Източник: WikiMedia, лиценз: CC
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
S&P 500 отчете четвърти пореден спад, Nasdaq се срина с 1,8%
-
Продажбите на гейминг конзоли в САЩ отчитат най-слабия си ноември от 2005 г.
-
Пенсионна система под натиск: Германия създава пенсионни сметки за деца
-
ФНИБ е погасило предсрочно 8,5 млн. лева от главницата по заем от Пощенска банка
-
Въглищата ще се борят с растящата конкуренция на ВЕИ, газ и ядрените централи
-
Биткойнът се готви да посрещне четвъртото в историята си годишно поевтиняване
-
Изненадващо управляващите вкараха Бюджет 2026 в парламента, ПП-ДБ обяви протест
-
САЩ за първи път намекват за военен отговор, ако Русия отново атакува Украйна
-
Частен имот за 100 млн. евро се появи на площадката за нови блокове в АЕЦ "Козлодуй"
-
Как Германия събори един от основните стълбове на климатичната политика на ЕС
-
Disney и Джеймс Камерън са съдени за нарушаване на авторските права върху „Аватар“
-
Великобритания предава парите от продажбата на "Челси" на Украйна
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
България е получила близо 70 млрд. лв. безвъзмездно финансиране за 35 години
-
Няма светлина в тунела: Спадът на цените на жилищата в Китай продължава и през ноември
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
-
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
-
ЕС обмисля да отложи с пет години забраната за двигатели с вътрешно горене при новите коли
-
Гърция изплаща предсрочно близо 5,3 млрд. евро от спасителните заеми
-
САЩ и Европа ще защитят Украйна, СБУ подгони Черноморския флот и в новото му убежище
-
Германия вече не иска партньорство, а защита от по-евтините и все по-добри китайски конкуренти
-
КФН е наредила на "ДаллБогг Живот и здраве" да вдигне цените на "Гражданска отговорност"
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
България е получила близо 70 млрд. лв. безвъзмездно финансиране за 35 години
-
Няма светлина в тунела: Спадът на цените на жилищата в Китай продължава и през ноември
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
-
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
S&P 500 отчете четвърти пореден спад, Nasdaq се срина с 1,8%
-
ФНИБ е погасило предсрочно 8,5 млн. лева от главницата по заем от Пощенска банка
-
Биткойнът се готви да посрещне четвъртото в историята си годишно поевтиняване
1 -
Уолър от Фед иска по-ниски лихви, но без да се бърза
-
Охлаждането на британската инфлация тласна индекса FTSE 100 нагоре
-
SOFIX отново се върна към растеж в сряда, а БФБ затвори с близо 4 млн. лева оборот


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Американските суперносачи отново са в сила в Тихия океан
Задържаха над 180 000 къса нелегални цигари край "Дунав мост 2"
Синът на Нели и Ашанти вече е проходил
Какво знаем за руската офанзива в Сиверск, ключов пост в Донбас ВИДЕО
22 млн. евро "зелени" средства в израелски оръжейни компании: войната като устойчива инвестиция