На 3-и септември 1875 г. се ражда Фердинад Порше – човекът, създал една от любимите на милиони хора по света автомобилна марка. Неговите машини винаги са били различни и са изпреварвали времето си. Изданието Carsguru предлага шест малко известни факта от живота на легендарния констуктор и неговата компания.
Поръчката на Фюрера
Фердинанд Порше едва ли щеше да бъде толкова известен в наши дни, ако не бе направил автомобил по личната заръка на Адолф Хитлер. През 1934 г. в Германия се разработва всекидневна и евтина машина, която трябва да стане бестселър в цял свят. „Народният автомобил” е кръстен Volkswagen Käfer, а по-късно става известен като Beetle. Твърди се, че самият Хитлер е нарисувал гърбавия профил на Бръмбара.
След излизането на автомобила кариерата на Порше тръгва нагоре. Знаменитият Бръмбар прави фурор на пазара с цената си от 990 марки, като се предполага, че всеки германски работник трябва да спестява по 5 марки на месец, за да може за 4 години да си купи нов Volkswagen.
Първият космически дизайн
Първият автомобил на компанията на Фердинанд Порше – Porsche 64, е твърде футуристичен дори по днешните стандартни. Всъщност това е копие на Volkswagen Käfer, от когото са заимствани голяма част от детайлите. От модела са изработени едва 3 екземпляра, които представляват тестови прототипи. Въпреки това един от тях достига скорост от 160 км/ч.
В наши дни е съхранено само едно Porsche 64 – това, което е принадлежало на самия Фердинанд Порше.
Да изпревариш времето си
През 1900 г. Фердинанд Порше работи във фирмата Lohner, където създава първият в света електромобил Lohner-Porsche. На автосалона в Париж същата година футуристичната машина, чиито електромотори са скрити в главините на предните колела, предизвика фурор и е определена за най-добрия автомобил. Така само за една нощ 25-годишният Порше става знаменитост.
През същата тази година той създава още един фантастичен агрегат – състезателен автомобил с допълнителен електромотор. Това е първата хибридна кола в историята, което показва, че Фердинанд Порше е изпреварил времето си с близо цял век
Жажда за скорост или защо ключът за запалване на Posrche е отляво
Фердинанд Порше е влюбен в състезателните коли. Именно негова разработка през 1910 г. печели трите призови места състезанието в чест на пруския принц Хенрик, като не оставя шансове на съперниците си. Зад волана на една от колите е именно Порше, а негов механик (на снимката са двамата) е един млад човек, който се казва Йосип Броз Тито. Същият през 1943 г. става генерален секретар на комунистическата партия на Югославия.
Защо обаче в автомобилите на Porsche ключът за запалване винаги е отляво на волана? Работата е в това, че за легендарното състезание „24 часа на Льо Ман” пилотите първо трябва да тичат до своите автомобили, да скочат в тях и след това да тръгнат. Времето от старта на състезателя се засича и Порше променя мястото на ключа, за да може пилотът по-бързо да запали автомобила.
Знаменитият кон
Колкото и да е странно, гербът на Porsche се появява едва през 1952 г. След смъртта на Фердинанд Порше синът му Фери пристига в Ню Йорк, където обядва с вносителя на Porsche в САЩ Макс Хофман. Именно последният поставя въпроса „Защо всички известни марки имат своите емблеми, а Porsche няма? Тогава Фери взима салфетка и за около минута рисува коня, който сега е известен на всеки любител на автомобилите.
Това обаче е само една от много легенди, свързвани с Porsche. Всъщност емблемата е комбинация от ранния герб на град Вюртемберг и този на Щутгарт. А конят е символ на мощната и непокорна машина, която не прилича на останалите.
Руски корени
Малцина знаят, но Порше е можел да работи и за СССР. През 1932 г. Фердинанд е поканен в Съветска Русия, където му е предложен пост на генерален конструктор на автомобили, танкове и друга техника. Ръководството на държавата му обещава, че няма да се бърка в работата му. И дори му подготвя специален влак, с който да обиколи страната и да види мащабите на строителство. Единственото изискване на руснаците е Порше и семейството му да напуснат Германия и да се преместят в Москва. Това го отказва от идеята.
Все пак в компанията Porsche има и руски корени. От 1969 до 1989 г. главен дизайнер на компанията е Анатолий Ляпин – син на руска емигрантка, който първоначално работи в САЩ, а след това и в Европа. Именно Ляпин (вторият отляво) създава модели като 924, 928 и 944.
Още любопитни снимки на Фердинанд Порше и негови творения разгледайте в публикацията в Automedia.bg
Фердинанд Порше – 6 факта от живота на гениалния конструктор
138 години от рождението на човека, конструирал първия електромобил в света
12:41 | 04.09.13 г.Източник: WikiMedia, лиценз: CC
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Янислав Янчев: Работим за възстановяване на „Напоителни системи“
-
Geely започва преструктуриране с цел повишаване на ефективността и контрол на разходите
-
Авторитетът на Макрон отново е разклатен на фона на преговорите с Меркосур
-
Украйна е свалила 53 от общо 83 дрона, изпратени от Русия през нощта
-
България и Румъния ще развият общ проект за модернизация на учебните програми
-
Най-големият производител на зехтин в света очаква цените да паднат наполовина
-
Австрия се готви да сложи край на над половин век зависимост от руския газ
-
Голям германски доставчик на авточасти съкращава работното време в някои заводи
-
Въпрос за 1 трилион долара: Какво да правим със субсидиите за изкопаемите горива?
-
Близка до Тръмп сенаторка предлага САЩ да купуват биткойни със златото на Фед
-
Икономисти очакват инфлацията в България да се задържи над средната за еврозоната
-
Китайски автопроизводители привличат европейски доставчици, за да избегнат митата на ЕС
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
Чуждите компании продължават да се изтеглят от забавящата се китайска икономика
-
Руски олигарси чертаят мрачни перспективи пред икономиката на страната
-
Евтини празни жилища в Япония привличат чуждестранни купувачи, но има и рискове
-
Фокусирана върху спасяването на индустрията, Германия не вижда потенциала при услугите
-
Владимир Путин и Доналд Тръмп вече са говорили за войната в Украйна
-
Валутните анализатори обръщат палачинката и очакват паритет на еврото и долара
-
"Адванс Терафонд" намалява рентите за новата стопанска година до малко под 60 лв. на дка
-
САЩ са наредили на TSMC да спрат продажбата на иновативни чипове за Китай
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
Вълната от евтини китайски електромобили застигна и българския пазар
-
Бивш шеф на "Роскосмос": Дронове смениха "адресната регистрация" на Черноморския флот
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
-
Мащабен нов комплекс въвежда концепцията за "15-минутния град" в кв. Лозенец
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Активите в паричните фондове в САЩ стигнаха 7 трлн. долара
-
Колко актуални са маастрихтските критерии?
-
Wall Street приключи с ралито след избора на Доналд Тръмп
1 -
Гуверньорът на АЦБ: Променените отношения с ЕС след Brexit натежаха на британската икономика
-
Новите договори за финансов лизинг се увеличават с повече от 10% към края на септември
-
Европейските борси затвориха четвърта поредна седмица със загуби