Котираният на борсата в Хонконг производител на автомобили Great Wall Motor разполага с най-дебелия марж в сектора, казва Макс Уорбъртън от Sanford C. Bernstein. През първата половина на 2013 г. компанията може да се похвали с марж на оперативната печалба от 18,4%. Дори Ferrari - с 14,9%-ен марж за същия период, може само да гледа стоповете на китайския концерн, пише Wall Street Journal.
Рецептата за успех на компанията са джиповете, които обикновено предоставят по-високи печалби, и които правят почти половината от общите приходи от продажби на автомобили за концерна. За сравнение, според данни на пазарния анализатор LMC Automotive в Северна Америка джиповете са отговорни средно за едва една трета от продажбите на производителите, а в Китай - само за една пета.
Освен това Great Wall има гъвкав бизнес модел. Компанията почти не инвестира в научноизследователска и развойна дейност и маркетинг. Концернът е една от малкото китайски компании, които изграждат местна марка, вместо да разчитат на чуждестранни партньори като General Motors.
Очевидно ненаситният глад на китайците за джипове помогна на Great Wall да преживее и по-трудни времена. Въпреки икономическия спад според LMC Automotive се очаква продажбите на SUV през тази година да скочат с до 22 на сто - в сравнение с 13 на сто ръст за целия пазар на автомобили. Тези огромни модели автомобили са популярни сред китайците заради значението им за престижа или заради по-лесното им шофиране из неравните пътища на страната.
През първата половина на 2013 г. Great Wall успя да увеличи продажбите на превозни средства с цели 78 процента в сравнение с предходната година. Една от основните причини е, че те са заситили долния сегмент на пазара с автомобили на цена под 30 000 долара. Заедно с Volkswagen и Honda Great Wall е лидер на китайския пазар за джипове, показват данни на Nomura.
Следващият тест за производителя на автомобили е вече на прага: ще успее ли да се изкачи до върха на стълбицата? По-големи и по-скъпи модели джипове ще излязат на пазара през следващата година. Ниският инвестиционен бюджет от само 2,2% от продажбите обаче може да послужи за спирачка за растежа. От една страна това е добре за маржа, от друга страна обаче също така ограничава технологичните възможности на компанията, казва Уорбъртън. Toyota инвестира два пъти повече в научни изследвания и развитие. В най-горния сегмент на пазара Great Wall ще срещне и силна конкуренция от чужбина.
Качеството също е проблем. Вече има множество жалби, че двигателите са били твърде слаби. За да реши този проблем и за по-нататъшно автоматизиране на производството, Great Wall вероятно ще увеличи разходите и така ще жертва топ маржа.
Все още обаче високите маржове убеждават инвеститорите: акциите на производителя на автомобили са поскъпнали с цели 64 процента тази година, а бенчмаркът Hang Seng е отслабнал с три процента. Акциите се търгуват при съотношение цена/печалба (Price/Earnings Ratio) от 10,5. За сравнение съотношението при Geely, собственик на Volvo, в момента е 9,3, а при местния партньор на Nissan - Dongfeng - 7,6 пъти.
За момента по-високите маржове оправдават вложенията в Great Wall. За да остане на върха обаче, компанията трябва да се развива още. Китай наистина се гордее със своите печеливши производители на автомобили, но никой от тях все още не е от световна класа, завършва анализа си WSJ.