IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

С крилете на дракона

Боледуващите автомобилопроизводители на Европа се надяват на спасение от Китай

12:03 | 14.07.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Китайците и европейците често имат различия по отношение на дизайна. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Китайците и европейците често имат различия по отношение на дизайна. Снимка: Ройтерс

В европейската митология драконите традиционно играят противоречива роля. В повечето случаи те са страшни чудовища, поглъщащи всичко и трудно победими. В продължение на дълго време китайските производители на автомобили се радваха в Европа на подобна репутация.

Сега обаче именно китайците може да се окажат и рицари в блестящи доспехи. Защото заради кризата в продажбите редица европейски автомобилни производители изчерпват парите си, пише в свой анализ германският Handelsblatt. Вторият по големина производител на автомобили в Европа PSA Peugeot Citroen излъчи вече сигнала SOS. През 2012 г. оборотът на французите падна с 3,1 милиарда евро до 55,4 млрд. евро, а глобалните продажби на автомобили се свиха от 3,1 до 2,82 милиона единици. Въпреки по-засилените програми за строги икономии резервите бавно се стопяват.

Сега викът за помощ на французите става по-висок. PSA наскоро е преговаряла за инвестиции с китайския автомобилен производител Dongfeng ("Изток"). Президентът на компанията Тиери Пежо залага "големи надежди" на новия инвеститор, писа китайският вестник „21st Century Business Herald“. Двете страни от известно време са в контакт един с друг, но разговорите са „много сложни“. Един възможен китайски инвеститор би могъл да разреши и втория проблем на французите: досега на китайския растящ пазар PSA все още изостава.

Ето защо в последно време французите разширяват силно дейността си в Китай. С автомобили, като джипа Wild Rubis на Citroën и проектантският отдел разработва напълно автономни превозни средства за китайския пазар. Тази стратегия изглежда работи: през първата половина на 2013 г. PSA успя да увеличи продажбите си с 33%, въпреки че общият пазар е нараснал само с 12%. В абсолютни числа PSA обаче все пак изостава. За сравнение: докато французите са продали 142 000 превозни средства в Китай, VW е пласирал цели 598 000.

За Dongfeng PSA няма да е единственият френски партньор. До края на месеца Renault ще подпечата оценявано на милиарди евро партньорство с китайците. 11 млрд. юана (1,38 милиарда евро) ще бъдат инвестирани в съвместно дружество, което ще бъде листнато на фондовата борса в Хонконг. С крилете на дракона французите искат да полетят до нови висоти. Още през май двете компании получиха зелена светлина за нов завод с капацитет от 150 000 автомобила годишно. На Парижката фондова борса спекулациите напомпаха цената на акциите на Renault.

Но не само акционерите преодоляха страха си от китайците. За разлика от САЩ, където на инвестициите от Далечния изток все още се гледа с подозрение, европейската автомобилна индустрия става интересна инвестиционна възможност за китайците. По-рано тази година  Daimler влезе в заглавията на специализираните издания, защото се появиха спекулации за влизането на китайския инвестиционен фонд China Investment Corporation в компанията. Германците търсят акционер с дългосрочен интерес, който да защити групата от враждебни поглъщания.

Последна актуализация: 06:39 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още