Индийският град Сананд може да бъде оприличен на всичко друго, но не и на бъдещ индустриален център за производство на автомобили, пише Financial Times.
Намиращ се в провинция Гуджарат, в него живеят около 30 000 души, които ежедневно обикалят прашните улици на своите мотоциклети и рикши. Оказва се обаче, че все повече автомобилни концерни обръщат глава към Сананд за строежа на нови заводи, които да се възползват от евтината работна ръка и да задоволят търсенето в страната.
Точно до двулентовата магистрала край града вече е започнал строежа на завод на Ford, който ще струва на американската компания 1 млрд. долара. Съоръжението ще заработи през следващата година и се очаква да се превърне в най-модерния завод на Ford. Любопитен факт е, че точно преди век основателят на компанията Хенри Форд открива първата поточна линия за сглобяване на автомобили.
До бъдещата фабрика е ситуиран производственият център на Tata Motors – най-големият автопроизводител в Индия. Отворил шумно врати през 2010 г. струващият 500 млн. долара завод произвежда най-евтината кола в света – Tata Nano.
Интересът на световни концерни към Сананд е движещата сила по пътя на Индия в превръщането на страната във „втори Китай“, смятат анализатори. Припомняме, че в най-бързо развиващата се икономика в света компаниите отбелязват големи скокове в продажбите си дори по време на криза. А преди десетилетие Китай въобще не фигурираше в плановете на чуждите производители.
Експерти смятат, че до 2020 г. Индия има всички възможности да се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света след Китай и САЩ. Осмивана от години заради осеяните си с дупки пътища и движещите се по тях таратайки, Индия е на път да заеме достойно място в световния автомобилен сектор, който се оценява на 800 млрд. долара.
“Увеличаването на брутния вътрешен продукт на страната със сигурност ще превърне индийския пазар в по-голям от този в Китай,“ смята Джон Лийч, анализатор и шеф на автомобилния отдел в английската KPMG. “В последните няколко десетилетия големите компании се опитваха да пробият в Индия. И наистина досега никоя от тях не успяваше.“
Днешното състояние на индийския пазар отговаря напълно на икономическото здраве на страната, казва се още в публикацията на FT. Индийският автомобилен сектор рязко забави ръста си след 2011 г., като през миналата година браншът отчете първото свиване за последните десет години. Според анализатори лошата тенденция ще продължи и през 2013 г., което ще постави под сериозно изпитание възвръщането на инвестициите на Ford и Tata в Сананд.
Пътят към успеха е осеян с дупки, тъй като от средата на 90-те чуждите автомобилни компании са инвестирали общо 8 млрд. долара в Индия.
Основният проблем е, че в страната само 18 човека от 1 000 притежават кола. За сравнение в Китай числото е 58, а в повечето европейски страни достига 500. Шефът на Volvo в Индия Томас Ернберг коментира, че дори страни като Судан и Афганистан се справят по-добре от Индия по този показател. Това може би обяснява неуспехът на модела Tata Nano, с който милиардерът и основател на компанията Ратан Тата се надяваше да отучи индийците да возят семействата си на опасни мотоциклети.
Компаниите са научили „китайския урок“ и започват масирани инвестиции в Индия. Financial Times припомня, че когато автомобилният пазар в Китай удари нечувани стойности, повечето производители останаха с празни складове защото не бяха предвидили събитията.
Освен Ford, във втората по население страна в света се нанасят компании като Toyota, Honda, Volkswagen и General Motors, които се опитват да преборят водещите марки Maruti-Suzuki, Huyndai, Tata и Mahindra & Mahindra.
За разлика от Китай, където се забелязваше недостиг, в Индия дебне друга опасност – излишно раздути производствени капацитети, които и в момента принуждават търговците да предлагат големи отстъпки и изкушаващи възможности за финансиране.
Още автомобилни новини четете в Automedia.bg
Индия: претъпкан и осеян с дупки път за автопроизводителите
Компании инвестират милиони в страната, но ще успеят ли да си ги върнат?
10:21 | 20.06.13 г.
Снимка: Reuters
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
S&P 500 отчете четвърти пореден спад, Nasdaq се срина с 1,8%
-
Продажбите на гейминг конзоли в САЩ отчитат най-слабия си ноември от 2005 г.
-
Пенсионна система под натиск: Германия създава пенсионни сметки за деца
-
ФНИБ е погасило предсрочно 8,5 млн. лева от главницата по заем от Пощенска банка
-
Въглищата ще се борят с растящата конкуренция на ВЕИ, газ и ядрените централи
-
Биткойнът се готви да посрещне четвъртото в историята си годишно поевтиняване
-
Изненадващо управляващите вкараха Бюджет 2026 в парламента, ПП-ДБ обяви протест
-
САЩ за първи път намекват за военен отговор, ако Русия отново атакува Украйна
-
Частен имот за 100 млн. евро се появи на площадката за нови блокове в АЕЦ "Козлодуй"
-
Как Германия събори един от основните стълбове на климатичната политика на ЕС
-
Disney и Джеймс Камерън са съдени за нарушаване на авторските права върху „Аватар“
-
Великобритания предава парите от продажбата на "Челси" на Украйна
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
България е получила близо 70 млрд. лв. безвъзмездно финансиране за 35 години
-
Няма светлина в тунела: Спадът на цените на жилищата в Китай продължава и през ноември
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
-
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
-
ЕС обмисля да отложи с пет години забраната за двигатели с вътрешно горене при новите коли
-
Гърция изплаща предсрочно близо 5,3 млрд. евро от спасителните заеми
-
САЩ и Европа ще защитят Украйна, СБУ подгони Черноморския флот и в новото му убежище
-
Германия вече не иска партньорство, а защита от по-евтините и все по-добри китайски конкуренти
-
КФН е наредила на "ДаллБогг Живот и здраве" да вдигне цените на "Гражданска отговорност"
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
България е получила близо 70 млрд. лв. безвъзмездно финансиране за 35 години
-
Няма светлина в тунела: Спадът на цените на жилищата в Китай продължава и през ноември
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
-
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
S&P 500 отчете четвърти пореден спад, Nasdaq се срина с 1,8%
-
ФНИБ е погасило предсрочно 8,5 млн. лева от главницата по заем от Пощенска банка
-
Биткойнът се готви да посрещне четвъртото в историята си годишно поевтиняване
1 -
Уолър от Фед иска по-ниски лихви, но без да се бърза
-
Охлаждането на британската инфлация тласна индекса FTSE 100 нагоре
-
SOFIX отново се върна към растеж в сряда, а БФБ затвори с близо 4 млн. лева оборот


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Коледни подправки за баланс на кръвната захар
Американските суперносачи отново са в сила в Тихия океан
Задържаха над 180 000 къса нелегални цигари край "Дунав мост 2"
Синът на Нели и Ашанти вече е проходил
Какво знаем за руската офанзива в Сиверск, ключов пост в Донбас ВИДЕО