Индийският град Сананд може да бъде оприличен на всичко друго, но не и на бъдещ индустриален център за производство на автомобили, пише Financial Times.
Намиращ се в провинция Гуджарат, в него живеят около 30 000 души, които ежедневно обикалят прашните улици на своите мотоциклети и рикши. Оказва се обаче, че все повече автомобилни концерни обръщат глава към Сананд за строежа на нови заводи, които да се възползват от евтината работна ръка и да задоволят търсенето в страната.
Точно до двулентовата магистрала край града вече е започнал строежа на завод на Ford, който ще струва на американската компания 1 млрд. долара. Съоръжението ще заработи през следващата година и се очаква да се превърне в най-модерния завод на Ford. Любопитен факт е, че точно преди век основателят на компанията Хенри Форд открива първата поточна линия за сглобяване на автомобили.
До бъдещата фабрика е ситуиран производственият център на Tata Motors – най-големият автопроизводител в Индия. Отворил шумно врати през 2010 г. струващият 500 млн. долара завод произвежда най-евтината кола в света – Tata Nano.
Интересът на световни концерни към Сананд е движещата сила по пътя на Индия в превръщането на страната във „втори Китай“, смятат анализатори. Припомняме, че в най-бързо развиващата се икономика в света компаниите отбелязват големи скокове в продажбите си дори по време на криза. А преди десетилетие Китай въобще не фигурираше в плановете на чуждите производители.
Експерти смятат, че до 2020 г. Индия има всички възможности да се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света след Китай и САЩ. Осмивана от години заради осеяните си с дупки пътища и движещите се по тях таратайки, Индия е на път да заеме достойно място в световния автомобилен сектор, който се оценява на 800 млрд. долара.
“Увеличаването на брутния вътрешен продукт на страната със сигурност ще превърне индийския пазар в по-голям от този в Китай,“ смята Джон Лийч, анализатор и шеф на автомобилния отдел в английската KPMG. “В последните няколко десетилетия големите компании се опитваха да пробият в Индия. И наистина досега никоя от тях не успяваше.“
Днешното състояние на индийския пазар отговаря напълно на икономическото здраве на страната, казва се още в публикацията на FT. Индийският автомобилен сектор рязко забави ръста си след 2011 г., като през миналата година браншът отчете първото свиване за последните десет години. Според анализатори лошата тенденция ще продължи и през 2013 г., което ще постави под сериозно изпитание възвръщането на инвестициите на Ford и Tata в Сананд.
Пътят към успеха е осеян с дупки, тъй като от средата на 90-те чуждите автомобилни компании са инвестирали общо 8 млрд. долара в Индия.
Основният проблем е, че в страната само 18 човека от 1 000 притежават кола. За сравнение в Китай числото е 58, а в повечето европейски страни достига 500. Шефът на Volvo в Индия Томас Ернберг коментира, че дори страни като Судан и Афганистан се справят по-добре от Индия по този показател. Това може би обяснява неуспехът на модела Tata Nano, с който милиардерът и основател на компанията Ратан Тата се надяваше да отучи индийците да возят семействата си на опасни мотоциклети.
Компаниите са научили „китайския урок“ и започват масирани инвестиции в Индия. Financial Times припомня, че когато автомобилният пазар в Китай удари нечувани стойности, повечето производители останаха с празни складове защото не бяха предвидили събитията.
Освен Ford, във втората по население страна в света се нанасят компании като Toyota, Honda, Volkswagen и General Motors, които се опитват да преборят водещите марки Maruti-Suzuki, Huyndai, Tata и Mahindra & Mahindra.
За разлика от Китай, където се забелязваше недостиг, в Индия дебне друга опасност – излишно раздути производствени капацитети, които и в момента принуждават търговците да предлагат големи отстъпки и изкушаващи възможности за финансиране.
Още автомобилни новини четете в Automedia.bg
Индия: претъпкан и осеян с дупки път за автопроизводителите
Компании инвестират милиони в страната, но ще успеят ли да си ги върнат?
10:21 | 20.06.13 г.Снимка: Reuters
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Биткойнът кръжи в подножието на 100 хил. долара, но има предупреждения за корекции
-
Производството на мебели в България се свива с 4% през 2023 г.
-
Европа изкара спокойно последните две зими с доза късмет за цените на газа
-
Черна гора се присъедини към Единната зона за плащания в евро
-
Иран ще увеличи капацитета си за производство на ядрено гориво
-
Британският индекс FTSE 100 записа най-силната си сесия от три месеца
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Шведската Northvolt, надежда на Европа в производството на батерии за електромобили, обяви фалит
-
В плановете на Русия няма вариант за независима държава Украйна
-
Еврото се срина до двегодишно дъно след разочароващи икономически данни от региона
-
Уитлокс от ЕЦБ: ЕС трябва да действа спешно с дигиталното евро
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Най-големият производител на зехтин в света очаква цените да паднат наполовина
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Биткойнът кръжи в подножието на 100 хил. долара, но има предупреждения за корекции
-
Черна гора се присъедини към Единната зона за плащания в евро
-
Британският индекс FTSE 100 записа най-силната си сесия от три месеца
-
SOFIX се понижи с 0,8% за седмицата
-
Спадът на продажбите на „Стара планина холд“ се задържа над 30% и към края на октомври
-
Wall Street се насочва към печеливша седмица*