Настоящата година може да бъде най-лошата година за автомобилната индустрия в Европа от десетилетия насам на фона на дълговата криза и запазващата се висока безработица. Продажбите на автомобили в Западна Европа вероятно ще отчетат спад от пет на сто тази година, което е под нивото от миналата година, показва проучване, публикувано във вторник от браншовия експерт и ръководител на Center Automotive Research (CAR) към университета Дуисбург – Есен - Фердинанд Дуденхьофер.
Близо 11,9 милиона превозни средства се очаква да бъдат продадени в 27-те страни-членки на ЕС и страните от Европейската зона за свободна търговия. Това ще направи 2013 "най-лошата година за последните тридесет години", смята Дуденхьофер, цитиран от AFP.
"Безработните не са добри купувачи на коли и затова европейската автомобилна промишленост изживява най-тежката си година от първата петролна криза в началото на 70-те години”, пише в проучването. Младежката безработица е на рекордно високо ниво, а конкурентоспособността на страни като Франция и Италия става "по-слаба". За следващите две години се очаква забавяне на икономическия растеж. Затова и шансовете за бързо възстановяване на автомобилния пазар възлизат практически на "нула".
Заради слабото търсене от страна на купувачите на автомобили натоварването на автомобилните заводи в Европа ще бъде толкова слабо, колкото е било по времето на Втората световна война, се казва още в изследването. В някои заводи в южните държави като Франция, Италия, Португалия или Испания натоварването на капацитетите на заводите вероятно ще намалее от около 62 процента до около 58 процента. Най-слаба ще е годината вероятно за италианските заводи с коефициент на заетост на 49 на сто. Във Франция фабриките ще са заети на 51 процента.
Дълговата криза в Европа засяга преди всичко производителите на автомобили, които продават в значителна степен своите превозни средства в южните страни. Това са предимно френски производители или италианските автомобилни марки. В Германия по-силно засегнат от кризата е Opel.