Автомобилната група Stellantis иска да стане най-големият производител на електромобили в Европа по пазарен дял, като за целта трябва да изпревари конкурентите Volkswagen Group и Tesla Inc., пише Automotive News Europe.
„Борим се за първото място по отношение на продажбите на електрически превозни средства с батерии на европейския пазар“, сподели главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес пред анализатори по време на представянето на финансовия отчет на компанията за първото полугодие миналата седмица.
През първите шест месеца на годината групата е успяла да продаде 105 413 изцяло електрически коли в Европа, нареждайки се точно зад Volkswagen - със 116 307 броя, и пред Tesla, която отчете продажби за региона в размер на 78 277 броя, сочат данни на Dataforce.
Цифрите включват регистрациите в Европейския съюз (ЕС), Великобритания, Швейцария, Исландия и Норвегия. Няма данни за Португалия, Швеция и Финландия.
Стремежът на Stellantis да се сдобие с електромобилната корона на Стария континент досега беше воден от малкия хечбек Fiat New 500, който се оказа най-продаваният електромобил в Западна Европа през второто тримесечие, коментира анализаторът Матиас Шмид. Това е първият път, когато първото място отива в друга компания, различна от Tesla, от последното тримесечие на 2020 г., изтъква Шмид.
Fiat New 500 оглавява продажбите в Италия и Германия, споделя от своя страна Таварес пред инвеститорите. Друг ключов електрически модел на компанията е малкият Peugeot e-208, който заема първото място във Франция през второто тримесечие.
Общите продажби на Tesla бяха засегнати от временното прекъсване на дейността в Шанхай заради новите огнища на коронавируса и съответните строги мерки, наложени от местните власти. В китайския завод компанията изгражда своя Model 3, който се изнася за Европа. В същото време Tesla се опитва да разшири производството на кросоувъра Model Y в новата си фабрика край Берлин, която беше въведена в търговска експлоатация през март.
Спадът при регионалните продажби на Tesla през тримесечието е най-големият за последните две години на фона на производствените проблеми в Китай заради коронавируса, посочва Шмид.
Въпреки това моделите на Tesla все още държат първите две места при общите продажби на електромобили в Европа през първата половина на годината, според Dataforce. През първото полугодие Tesla успява да продаде 39 969 броя от Model Y, докато продажбите на Model 3 спадат с 25 на сто до 38 280 броя. Fiat New 500 е трети с 32 315 продажби, а Peugeot e-208 четвърти с 21 918 продадени коли. Най-продаваният модел на VW Group е Skoda Enyaq, който заема пето място с 19 951 продажби.
Stellantis се възползва от особено силното второ тримесечие, коментира Шмид. Електрическите предложения на групата от марките Citroen, DS, Fiat и Opel/Vauxhall отчитат сериозен ръст на продажбите, които надхвърлят повече от два пъти обемите на Tesla в Западна Европа, съответно 60 560 срещу 25 140 броя. VW Group регистрира 67 760 продажби през тримесечието.
В същото време Stellantis е подкрепен и от силното си присъствие на пазара на търговски превозни средства, където през второто тримесечие успява да продаде няколко хиляди напълно електрически микробуса, след като прекрати изграждането на голяма част от своите конвенционални модели с двигатели с вътрешно горене в началото на годината, за да избегне глоба от страна на ЕС.
Продажбите на компактния микробус Citroen Berlingo достигат 956 броя през първото полугодие в сравнение с едва 24 година по-рано, докато моделът Opel Combo отчита 866 регистрации, сочат данни на Dataforce.
Списъкът с ключови електрически модели, които се очаква да бъдат пуснати в продажбата догодина, включва електромобилни версии на Peugeot 308 и Opel Astra, както и новия компактен SUV Peugeot 3008.
Stellantis вероятно ще се сблъска с по-силна Tesla през втората половина на 2022 г., тъй като коронавирусните мерки в Китай биват разхлабени, а производството в Берлин се разширява на фона на облекченията при доставките на полупроводници.
Tesla е "напът да се завърне с гръм и трясък през третото тримесечие", изтъква Шмид. „Очакваме Tesla да подобри представянето си в Европа през втората половина на годината с приблизително 200 000 продажби“, добавя той.