В света на автомобилните производители Mazda обича да върви по своя собствен път. Базираният в Хирошима малък производител, например, е единственият, който все още работи върху ванкеловия двигател (роторен), докато останалата част от индустрията отдавна се отказа от тази технология. Вместо да разчитат само на хибридизацията на двигателите като повечето други конкуренти,японците направиха бензинов двигател работещ на приципа на самовъзпламеняването на горивната смес, както е при дизела готов за серийно производство. Mazda също така дълго криеха готовността си за производство на електрически автомобил. Ето че времената се промениха и се оказа, че са имали готовност от 5 години с електрическата технология и през 2020 ще се появи новия MX-30 Mazda. Първия си BEV, който ще бъде пуснат в продажба през есента на 2020 година. Не е изненадващо, че и тук японците вървят по своя път. Но сега думата ни е за друг автомобил – за Mazda CX-30.
Това е много повече от просто Mazda 3 на кокили, както някой лекомислено може да предположи. В новия кросоувър CX-30 японската компания пуска и бензиновия двигател Skyactiv-X, който пресича дизеловата и бензиновата технология.
Как става това нещо с намирането на празноти в моделната гама? Един подход може да бъде разликата в междуосието: между малката Mazda CX-3 и компактния SUV CX-5 има поне 13 сантиметра. Има достатъчно място за новак, дори и само защото между тях има разлика в цените от около 8 500 евро.
Колата впечатлява и отвътре, и отвън. Mazda CX-30 е втората кола на японците и първият кросоувър с новата интерпретация на дизайнерския стил KODO, запомняща се с ярък външен вид. Най-новата еволюция на дизайнерската философия на Kodo всъщност разкрива изкусен дизайн, който е дълбоко вкоренен в традиционната японска естетика. Разбирането за всеки елемент по принципа „по-малкото е повече“ създава безпрецедентно чисти, красиви повърхности и внася изцяло оригинална форма в компактния SUV сегмент.
Представеният през 2017 г. концептуален модел Mazda Vision Coupe въплъти този по-сложен дизайнерски език чрез фино усъвършенстван минималистичен стил: елегантната му сдържана форма, деликатна игра на светлини и отражения, които се променят с течение на времето, за да създадат стилизиране с естествено, но и динамично усещане.
Външният стил излъчва гъвкавост, течаща елегантност и здравина
На шофьорското място също всичко е повече от добро. В интериора е поставен нов трилъчев волан и голям 8,8-инчов екран на мултимедийната система, който предлага графика с висока разделителна способност и поддържа стандартно Apple CarPlay и Android Auto.Таблото е облицовано с висококачествена кожа, което говори за луксозното изпълнение като цяло. Mazda CX-30 се предлага с новия бензинов двигател SkyActiv-X, съчетан с 6-степенна механична и 6-степенна автоматична скоростна кутия. Новият бензинов двигател е наличен както във версиите със задвижване само на предните колела, така и с двойно предаване 4х4. Новият революционен бензинов двигател Skyactiv-X е с работен обем от 2 литра, използва и турбокомпресор, но не използва турбокомпресор, а комбинира предимствата на традиционния бензинов двигател с отзивчивостта и ефективността на дизеловия агрегат. Новата Mazda CX-30 ще се предлага у нас с богата гама от комбинации – с два бензинови двигателя и един дизелов, както във версии със задвижване на предните колела, така и със задвижване 4х4, в комбинация с 6-степенна ръчна или автоматична скоростна кутия. През следващите години японците ще използват новия двигател Skyactiv-X. в почти цялата си гама, тъй като според първите тестове той е с 30% по-икономичен, като не на последно място покрива и най-строгите екологични норми. А както знаем темата за екологията и автомобилите става все по-актуална.