Настоящето на германския автомобилен производител Opel не е особено розово - заради свиващия се пазар в Европа, но бъдещето изглежда светло. Вместо да свиват разходите си за разработки, германците влагат време и средства в нови технологии, които трябва да им осигурят стабилни позиции на пазара. Подготвят се общо 13 нови двигателя, както и трансмисии за тях, които ще излизат поетапно до 2016 година.
Първи от новите двигатели са дизелов и бензинов, чийто обем е 1.6 литра. Разработката на агрегатите е на финалната права, като в момента текат усилени тестове в секретната база на Opel в Дуденхофен, Германия.
Екипът ни бе допуснат до съоръжението и имаше възможността да изпита лично тези нови двигатели. Запознахме се и с няколко нови трансмисии, които също трябва да бъдат налични до 2016 година.
Секретната база в Дуденхофен
Базата в Дуденхофен, с каквато могат да се похвалят малко компании, е една от големите гордости на Opel. Съоръжението е открито през 1966 година, като постоянно се разширява и усъвършенства. Разполага с комбинация от пътища и участъци с различни настилки, имащи обща дължина около 60 километра. Налични са най-различни пътни покрития - прави за измерване на комфорта и шума, настилки, симулиращи най-сурови условия, планински пътища и високоскоростни писти. Поставена е дори бензиностанция с 18 различни вида гориво, както и зарядни станции за електрически автомобили. Съоръжението често се наема от конкурентни марки.
Новите двигатели
Новите двигатели на Opel са разпределени в три фамилии, като първи на пазара, вероятно още през тази година, ще излязат 1.6-литровите представители, работещи с дизел и бензин. Те изпълняват така наречената „даунсайзинг” програма - намаляване на работния обем на двигателите, като основната им цел е да предложат съчетание от висока мощност и нисък разход на гориво.
Производството им се осъществява в завода в Сентготхард, Унгария и се извършва паралелно с другите семейства двигатели. Заводът използва концепцията “Flex Plant”, която позволява на една и съща поточна линия да бъдат сглобявани бензинови и дизелови двигатели.
1.6 SIDI Performance Turbo - малък, но мощен
По-вълнуващото предложение с обем 1.6 литра определено е бензиновия двигател. Той излиза в две версии - икономична (Eco Turbo) и спортна (Performance Turbo). Първата, въпреки означението "Eco Turbo", предлага цели 170 к.с. и 280 Нм, а при спортната мощността скача до 200 к.с. и 300 Нм.
Този агрегат, във версия Eco Turbo вече дебютира при новото кабрио на марката - Cascada. Двигателят скоро ще бъде наличен и при други модели, а спортната му версия очакваме да дебютира на пазара през тази или през следващата година.
По време на посещението ни в Дуденхофен имахме възможността да изпитаме именно Performance Turbo изпълнението, качено на борда на Astra. Тестът бе кратък, но пък по трасето нямаше нито трафик, нито ограниченията на скоростта.
Преди да се качим по колите, бяхме изрично предупредени от инженерите на Opel, че това е незавършена разработка, поставена на борда на прототип, която все още се усъвършенства. Въпреки това, двигателят определено ни спечели.
Той работи тихо, плавен е при спокойно каране и изключително пъргав когато го настъпиш. Отлично е и решението по отношение на звука на този мотор. Тъй като той ще се поставя на редица модели, инженерите са го направили почти безшумен при ниски обороти, но са му дали доста спортен "глас", който напомня за себе си след 4000 об/мин.
Приятна изненада се оказа и плавно увеличаващата се тяга в целия оборотен диапазон, както и липсата на каквато и да било турбо дупка. Двигателят е пъргав и развива бързо обороти, но в същото време се усеща като мощен атмосферен мотор. А това е голямо постижение, имайки предвид, че става дума за малък двигател с принудително пълнене.
Информация за потреблението на гориво и динамичните характеристики на този мотор все още не е обявена, но от казаното по време на посещението ни, можем да очакваме сравнително ниски показатели по отношение на разхода на бензин и завидни данни по отношение на динамиката. Вече е потвърдено, че двигателят е с 13% по-икономичен от своя предшественик (1.6 MPFI Turbo), има с 30 Нм по-висок въртящ момент, а ускорението му от 80 до 120 км/час отнема с 20% по-малко време.
1.6 CDTI е икономичен, но развива най-висока мощност в своя клас
Дизеловият агрегат също има обем от 1.6 литра, като доставя 136 к.с. и 320 Нм - най-високите стойности в класа. Той прави своя дебют в Zafira Tourer и постепенно ще замести актуалния 1.7-литров и 2.0-литровия дизел с по-ниска мощност в гамата от модели на Opel.
Основните козове на компактния дизелов двигател са ниското потребление на гориво, балансираната работа и сведените до минимум шум и вибрации. Той отговаря на нормите на Евро 6 и е разработен от международен екип от инженери на Opel в Торино, Рюселсхайм и Съединените Щати.
Изпитахме този двигател именно на новата Zafira Tourer. И този автомобил бе прототип, който обаче е много близо до серийната си версия. Признаваме си, бяхме леко скептични, когато разбрахме, че толкова малък дизелов двигател е поставен на 7-месен автомобил. След кратко каране на колата обаче променихме мнението си.
Благодарение на високия въртящ момент от цели 320 Нм, които са налични още при 2000 об/мин, двигателят доставя достатъчна тяга дори за толкова голям автомобил. Ускорението на по-високите предавки става още по-приятно, а при изпреварване, например, няма нужда от поставяне на по-ниска скорост.
И при този двигател мощността е равномерна, като не се усеща турбо дупка. Работата, а и звукът на агрегата (в движение), напомнят на атмосферен бензинов двигател. Динамиката му се усеща най-вече след трета предавка, но все пак тук акцентът пада върху икономичността, а не върху спортното усещане.
Според официалните данни този агрегат, качен на борда на Zafira Tourer, изразходва средно по едва 4.1 литра на 100 км. пробег. Вредните емисии на СО2 също са водещи в класа - 109 г/км.
Снимки: Opel (снимането в базата е абсолютно забранено)
Цялата статия четете в Automedia.bg