Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) през ноември се свиват с 1,9%, като единствено хибридите отчитат ръст в търсенето, съобщава Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).
За първите единадесет месеца на годината търсенето на нови коли в блока напредва леко с 0,4% до 9 726 049 превозни средства спрямо 9 683 853 превозни средства година по-рано.
Пазарният дял на електромобилите, изцяло задвижвани с батерии, се понижава през ноември до 15% спрямо 16,3 на сто за същия месец на миналата година, като обемите на продажби се свиват с 9,5% до 130 757 превозни средства спрямо 144 482 превозни средства за ноември 2023 г.
Регистрациите на плъгин хибриди в ЕС през ноември се свиват с 8,8% до 65 826 броя спрямо 72 176 броя година по-рано. Пазарният дял на това задвижване спада до 7,6% спрямо 8,2 на сто за същия месец на 2023 г.
Търсенето на хибриди междувременно расте с 18,5% през ноември до 288 776 броя спрямо 243 706 броя преди година. Пазарният дял на хибридите през ноември достига 33,2%, като това е най-предпочитаното задвижване сред европейците за трети пореден месец.
Продажбите на бензинови автомобили в ЕС през ноември се понижават със 7,8% до 266 115 броя спрямо 288 597 броя година по-рано. Пазарният дял на това задвижване се свива до 30,6%.
Регистрациите на дизелови автомобили в блока през ноември отчитат спад от 15,3% до 92 180 броя спрямо 108 867 броя година по-рано, при пазарен дял от 10,6%.
От началото на годината продажбите на електромобили, изцяло задвижвани с батерии, в ЕС се понижават с 5,4 на сто до 1 303 686 броя спрямо 1 377 488 броя година по-рано. Пазарният им дял спада до 13,4% срещу 14,2 на сто за същия период на 2023 г.
Междувременно търсенето на плъгин хибриди в блока се свива с 8 на сто до 683 244 превозни средства спрямо 742 706 превозни средства преди година. Пазарният дял на това задвижване достига 7% спрямо 7,7 на сто за същото време на миналата година.
Регистрациите на хибриди в ЕС през първите 11 месеца на годината се увеличават с 19,7% до 2 981 518 превозни средства спрямо 2 491 004 превозни средства преди година. Пазарният дял на хибридите се увеличава до 30,7% срещу 25,7 на сто преди година.
Продажбите на бензинови автомобили в блока за периода януари-ноември се понижават с 4,9% до 3 277 838 броя спрямо 3 447 645 броя година по-рано, при пазарен дял от 33,7% срещу 35,6% за същото време на 2023 г.
България
Общите продажби на нови коли на българския пазар растат през ноември с 14 на сто до 3956 броя спрямо 3470 броя година по-рано. Търсенето на електромобили, изцяло задвижвани с батерии, се увеличава с 11,2% до 199 броя спрямо 179 броя преди година. Регистрациите на плъгин хибриди също напредват с 33,3% до 36 броя спрямо 27 броя година по-рано. Продажбите на хибриди скачат със 107,7% до 106 броя спрямо 52 броя преди година.
Търсенето на бензинови коли отчита ръст от 13,2% до 3127 броя спрямо 2763 броя година по-рано. Регистрациите на дизелови автомобили напредват с 8,2% до 486 броя спрямо 449 броя за същото време на миналата година.
През първите 11 месеца на годината продажбите на нови коли в България се увеличават с 16,2% до 40 211 броя спрямо 34 601 броя година по-рано. Страната ни се нарежда на първо място по ръст на продажбите в ЕС за периода, като след нея се нареждат Полша (+14,5%), Хърватия (+13%) и Унгария (+10%).
В периода януари-ноември регистрациите на електромобили в България се свиват с 1,6% до 1768 броя спрямо 1797 броя година по-рано. Продажбите на плъгин хибриди междувременно растат с 32,9% до 440 броя спрямо 331 броя преди година. Търсенето на хибриди расте с 41,5% до 924 броя спрямо 653 броя година по-рано.
Регистрациите на бензинови коли се увеличават с 16,1% до 30 995 броя спрямо 26 688 броя преди година. Продажбите на дизелови автомобили записват ръст от 18,6% до 6084 броя спрямо 5131 броя година по-рано.
Автомобилни компании
Въпреки проблемите с разходите и продължаващите преговори със синдикатите в Германия Volkswagen Group успява да запази водещото си място в Европа при продажбите, като междувременно увеличава пазарния си дял през ноември до 27,8% спрямо 26,2 на сто година по-рано. През първите 11 месеца на годината германската група е продала 2 599 893 превозни средства в ЕС, което е с 2,9% повече спрямо резултата година по-рано.
Групата Stellantis се нарежда на второ място с пазарен дял към края на ноември от 14,3%, което е спад спрямо отчетените преди година 15,6%. Продажбите на концерна за първите 11 месеца на годината се свиват със 7,2% до 1 630,437 броя спрямо 1 756 392 броя година по-рано.
Трети е френската Renault с пазарен дял от 11,7% и продажби за периода януари-ноември в размер на 1 053 553 превозни средства, което е с 0,4% повече спрямо отчетените преди година 1 048 876 превозни средства.
Следват Toyota (8,4% пазарен дял), Hyundai (7,3%), BMW (7,2%), Mercedes (6%) и Ford (2,8%).