Настроенията в германската автомобилна индустрия се влошиха значително през ноември поради спада на поръчките, съобщава Handelsblatt, цитирайки проучване на икономически институт Ifo.
Индексът, измерващ настроенията в сектора на автомобилостроенето, падна до минус 32,1 пункта от минус 28,6 пункта през октомври.
„Индустрията е заседнала в настоящата комбинация от дълбока трансформация, интензивна конкуренция и слаба икономика“, изтъква Анита Вьолфл, експерт в Ifo.
Компаниите определят сегашното състояние на своя бизнес като значително по-лошо от това през октомври. Те също така са още по-песимистични за перспективите през следващите шест месеца.
Мрачното настроение се дължи главно на слабото търсене. „Планината от поръчки, които компаниите в автомобилната индустрия натрупаха от началото на 2021 г. с оглед на пандемията и проблемите с веригата на доставки, вече я няма“, посочва Вьолфл. „Постъпват нови поръчки, но те не са достатъчни за пълното използване на капацитета“.
Кризата в индустрията се отразява и на търсенето на работна ръка: мярката за очакванията за заетостта леко се повишава през ноември, но остава близо до дългосрочното дъно от минус 34,1 пункта.
„Много компании в автомобилната индустрия се въздържат да наемат нови служители или обсъждат съкращения на работни места“, коментира още Вьолфл.
Компаниите също така са песимисти за следващите месеци, когато става въпрос за бизнес им зад граница. Въпреки това изглежда, че избирането на Доналд Тръмп за втори президентски мандат няма ефект върху настроенията. По време на своята кампания републиканецът заплаши да наложи нови мита върху вноса на стоки в САЩ.
Показателят за очакванията за износ дори се повиши осезаемо - от минус 31,3 пункта през октомври до минус 19,2 пункта за ноември.
„Компаниите все още чакат да видят как ще се развие търговската политика“, изтъква Вьолфл. Освен това доларът поскъпна значително след избирането на Тръмп, от което германските износители могат да се възползват.