Производството на автомобили във Великобритания спада рязко през октомври на фона на опасенията в индустрията относно „силния натиск“ върху инвестициите в производството на електрически превозни средства, съобщава BBC.
Общото производство на леки коли в страната е спаднало с над 15% през октомври спрямо същия месец на предходната година, водено от понижението в износа, изтъква Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT). Производството на електрически и хибридни превозни средства е намаляло с една трета на годишна база поради слабото европейско търсене и преоборудването на заводите за нови модели.
По-рано тази седмица компанията майка на марката Vauxhall - Stellantis, предупреди, че ще закрие своя завод за микробуси в Лутън отчасти поради непосилните цели, наложени от правителството, за ускоряване на прехода към електрически превозни средства.
Междувременно Ford изтъкна, че ще съкрати 800 работни места в Обединеното кралство през следващите три години поради трудните търговски условия, включително интензивната конкуренция и по-слабото търсене на електрически превозни средства.
„Това са силно тревожни времена за автомобилната индустрия, която направи огромни инвестиции в заводи и нови продукти с нулеви емисии под силен натиск“, посочва Майк Хоус, главен изпълнителен директор на SMMT.
В световен мащаб търсенето на електромобили се забавя, като действащите във Великобритания автопроизводители трябва да изпълнят „най-трудните цели и най-бързата времева линия“ без стимулите, необходими на клиентите да засилят търсенето, добавя Хоус.
Въпреки че производството на електромобили спада през октомври, продажбите на електрически автомобили в страната се увеличават. През октомври електрическите коли съставляват един на всеки пет регистрирани нови автомобили, въпреки че представители на индустрията настояват, че това до голяма степен се дължи на неустойчивите отстъпки.
Налице е изострящ се спор между правителството и индустрията относно продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили, които постепенно ще бъдат премахнати от пазара през следващите няколко години. Съгласно целта на Великобритания за превозни средства без емисии, понастоящем производителите са длъжни да продават определени количества екологични коли и микробуси преди забраната за целия пазара да влезе в сила през 2030 г.
През 2024 г. електромобилите трябва да съставляват 22% от продажбите на всеки автопроизводител и 10% от продажбите на микробуси. До 2030 г. се очаква този дял да се увеличи значително.
Ако компаниите не постигнат тези цели, те трябва да платят глоба в размер на 15 000 паунда на превозно средство. За да избегнат това, концерните могат да купуват регулаторни кредити от фирми, които са преизпълнили въпросните цели.
Министърът на бизнеса Джонатан Рейнолдс сигнализира, че ще проведе "спешна" консултация с индустрията за това как се прилагат целите за електромобилите. Въпреки това той също така потвърди ангажимента на лейбъристите за постепенното преустановяване на продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили до 2030 г.