Британското правителство обеща повече подкрепа за местната автомобилна индустрия и обяви, че ще се консултира с производителите относно промяната в целите за продажба на електрически превозни средства, с които представителите на сектора ще пропуснат тази година, съобщава Bloomberg..
Въпреки че правителството остава ангажирано с постепенното спиране на продажбите на нови леки коли с двигател с вътрешно горене през 2030 г., целите за продажба на превозни средства с нулеви емисии не се изпълняват, посочва министърът на бизнеса и търговията Джонатан Рейнолдс.
„Министърът на транспорта и аз ви чухме ясно относно необходимостта от подкрепа, за да направим този преход успешен“, изтъква Рейнолдс пред Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT), лобистка група на автомобилната индустрия във Великобритания. „Ще се консултираме с вас относно промените в целите и ще поискаме вашето мнение относно опциите за по-успешен път напред“, добавя той.
Целта, въведена през последните месеци от кабинета на бившия премиер Риши Сунак, изисква 22% от новите коли и 10% от новите микробуси, които всеки производител продаде тази година, да не отделят емисии. Индустрията като цяло е успяла да отговори на тази цел само през един от месеците от началото на годината.
Свиващ се капацитет
Коментарите на Рейнолдс са предхождани от решението на Stellantis NV да затвори една от своите фабрики за микробуси в Обединеното кралство, в която работят около 1100 души. Собственикът на марката Vauxhall вероятно ще премести производството на електрически микробуси от завода си в Лутън, северозападно от Лондон, в другата си британска фабрика в Елсмиър Порт, близо до Ливърпул.
Решението на Stellantis е поредният „горчив удар“ за местната автоиндустрия, посочва Рейнолдс пред Камарата на общините. Той добави, че Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, е информирал него и министъра на транспорта Луиз Хей, че се готви да затвори завода в Лутън.
Stellantis и почти всички други големи европейски автомобилни концерни понижиха перспективите си за печалбата през последните месеци в резултат на забавянето при продажбите, засилената конкуренция и спада в търсенето на електромобили. Това удря особено силно Обединеното кралство, където през последните години редица компании от сектора започнаха да закриват заводи.
Nissan Motor Co., най-големият производител на автомобили във Великобритания, наскоро понижи прогнозите си за годината и обяви планове за намаляване на производството и премахване на 9000 работни места в световен мащаб. Jaguar Land Rover, производител номер 2 в страната, трансформира своята марка Jaguar, която няма да продава нови автомобили на вътрешния си пазар до 2026 г.
„Тази индустрия е изправена пред по-голям набор от предизвикателства днес, отколкото когато и да било през последните 50 години“, предупреждава Рейнолдс.
Отстъпки за 4 млрд. паунда
SMMT изчислява, че производителите на автомобили ще предложат на британските потребители отстъпки на стойност около 4 млрд. паунда (5 млрд. долара) за електромобили тази година, като има голяма вероятност компаниите да се разминат с правителствените цели за минимален дял на електрическите модели от общите продажби.
Майк Хоус, главен изпълнителен директор на търговската група, нарече това ниво на стимули неустойчиво и постави под съмнение настоящия подход към процеса на електрификация на продуктовата гама.
Рейнолдс от своя страна каза, че правителството ще ускори консултациите, така че индустрията да има яснота преди новата година.
„Когато казвам, че декарбонизацията не трябва да означава деиндустриализация, имам предвид именно това“, изтъква министърът.