Докато Volkswagen и профсъюзите се готвят за следващия кръг преговори по заплатите и затварянето на заводи в Германия, данни от компанията и индустрията, прегледани от Ройтерс, показват, че производителят харчи по-голям дял от продажбите за разходи за труд, отколкото конкурентите си, пише Ройтерс.
Данните, част от вътрешна бележка на работнически съвет на Volkswagen, видяна от Ройтерс, подчертава предизвикателството пред компанията да остане конкурентна на скъпия вътрешен пазар, докато от Китай навлизат по-евтини модели.
Мениджмънтът ще започне следващия кръг от преговори с профсъюзите, представляващи около 120 хил. германски работници, в четвъртък. Синдикатите искат увеличение на заплатите от 7%, а Volkswagen заплашва с понижение от 10%.
Делът на приходите, заделени за труд във Volkswagen на глобално ниво, се е свил от 18,2% през 2020 г. до 15,4% през 2023 г. Това съотношение обаче все пак задминава BMW, Mercedes-Benz и Stellantis, които са похарчили между 9,5% и 11% през 2023 г., показва бележката на съвета.
Във VW AG – германското дъщерно дружество, което управлява шестте въпросни завода, съотношението е 15,8-17,5%. Volkswagen твърди, че не публикува отделни данни за VW AG.
Заключенията на работническия съвет – избираем орган на служителите, който ги представлява в преговорите с мениджмънта – се базират на годишни доклади, които показват глобалните разходи на компаниите за служителите, сравнено с приходите. Данни включват всички служители – от заводите до администрацията. Ройтерс е проверила и потвърдила изчисленията.
Част от причините, поради които компанията харчи повече за труд, е, че тя произвежда вътрешно много компоненти и софтуер, казва анализаторът на Stifel Даниел Шуорц. Натискът върху маржовете от Китай обаче означава, че компанията трябва да намали фиксираните разходи.
„Брандът VW е пазарен лидер в Европа всяка година от 2005 г. Неговите автомобили са конкурентни. Проблемът не е продуктът, а разходите“, казва той.
Германия, където Volkswagen наема почти 45% от работната си сила, има най-високите разходи за труд от всички отрасли в производството на леки автомобили в света – средно 62 евро на час през 2023 г. Това е с около една трета повече спрямо десетилетие по-рано, посочва германската автомобилна асоциация VDA.
Въпреки това представителите на профсъюзите казват, че трудът е малка част от разходната база на компанията, предизвиквайки мениджмънта да направи съкращения на други места, за да се подсили намаляващата печалба.
Във вътрешна листовка до служителите работническият съюз посочва стръмни спадове на печалбата в други части на групата – Porsche, Audi и VW Financial Services – през първите девет месеца на годината, което според него струва на компанията 5,5 млрд. евро.
„Само това е аргумент защо не е достатъчно разходите за труд да бъдат поставени в центъра на комуникацията“, пише съюзът.
Заводите на VW AG са единствените фабрики за автомобили в Германия, с изключение на Tesla, където заплатите не се определят от колективен трудов договор за автомобилния и инженерния сектор, а от отделно споразумение.
Volkswagen отмени това споразумение през септември, опитвайки се да намали разходите на марката VW, което смята за жизненоважно за нейното оцеляване.
Големите съкращения на заплатите биха били горчиво хапче за германските профсъюзи, след като този месец те договориха 5,5% увеличение в споразумението за цялата индустрия, а Tesla повиши заплатите на германския персонал с 4%.
Двойно по-скъпи
От Volkswagen твърдят, че дори и след планираните съкращения заплатите им ще бъдат изключително привлекателни.
Проблемите на компанията се случват на фона на по-широката тревога в Германия относно конкурентоспособността, тъй като политиците се подготвят за предизборна битка през февруари, фокусирайки се върху това как да съживят отслабващата индустриална база.
„Не сме достатъчно производителни в нашите германски предприятия“, заяви миналия месец шефът на марката VW Томас Шефер, посочвайки нарастващите разходи за енергия и материали, както и за персонал.
„Разходите на нашите заводи в момента са с 25-50% по-високи от планираните. Това означава, че отделни германски заводи са два пъти по-скъпи от тези на конкуренцията.“
Във Франция, Италия и Испания, където конкурентите на Volkswagen Stellantis и Renault имат повечето си европейски заводи, работниците в автомобилната индустрия получават съответно 47 евро, 33 евро и 29 евро на час, показват данните на VDA.
Разходите на VW AG са особено високи, тъй като включват персонал, изпълняващ административни функции за цялата Volkswagen Group като продажби, управление и техническо развитие, които често получават по-високи заплати.
През последните години Volkswagen обяви десетки хиляди съкращения на работни места в Германия, включително пакт със синдикатите, сключен от предишния главен изпълнителен директор Херберт Дийс, за съкращаване на 23 хил. работни места в марката VW до 2025 г.
Преходът към електрически, софтуерно управлявани автомобили и по-строгите регулации обаче означават, че компанията е наела и много работници в области като софтуер и администрация.
Броят на административните служители във VW AG достига ниво, сходно с това на работниците в заводите, заяви източник, запознат с въпроса.
Вътрешен документ, видян от Ройтерс, показва, че докато броят на заводските работници, наети във VW AG, е намалял с над 8000 души между юни 2019 г. и септември 2024 г., броят на административния персонал се е увеличил с около 4000 души.
Volkswagen отказа да коментира цифрите.