Марката на китайската автомобилна компания Geely, Zeekr, планира да поеме контрол над Lynk & Co, също част от групата, съобщава Ройтерс. Това е първата крачка към планираното мащабно преструктуриране на Geely, която продължава да се разширява отвъд Китай.
Geely Holding, която притежава двете марки, както и 10 други автомобилни бранда, спря своя подход на агресивни придобивания, насочвайки се към рационализиране на своя бизнес и намаляване на разходите.
Председателят на групата Ерик Ли заяви, че е необходима дълбока интеграция за подобряване на ефективността и намаляване на разходите. Всички марки в групата трябва да изяснят как са позиционирани техните модели, за да избегнат припокриване, добавя той.
Geely обяви, че иска Zeekr и Lynk да създадат нова група за производство на превозни средства, задвижвани от нов вид енергия (NEV), с комбинирани годишни продажби от повече от 1 млн. автомобила. За сравнение, през 2023 г. двете марки общо са продали 339 000 превозни средства.
„Ако не интегрираме (Zeekr и Lynk), ще се сблъскаме с проблеми като вътрешна конкуренция... и излишни инвестиции в много аспекти като научноизследователска и развойна дейност, продажби, което е глупаво“, посочва Гуей Шънюе, главен изпълнителен директор на Geely Automobile Holdings. „Ако не го направим, цялостната конкурентоспособност на Geely определено няма да се подобри“, предупреждава той по време на конферентен разговор.
Сделката предвижда Zeekr да закупи дял от 30% от друга фирма от групата, Volvo Cars, и 20% от Geely Holding, информира концернът.
След това Zeekr трябва да увеличи дела си до 51% с капиталова инжекция, докато Geely Auto, основното листнато подразделение на групата, ще запази останалата част.
Сделката оценява Lynk, китайско-шведска марка, на около 18 млрд. юана (2,5 млрд. долара). Трансакцията трябва да бъде завършена до юни следващата година, разкрива източник, запознат с плановете.
В рамките на групата Zeekr се очаква да ръководи иновациите при електрическите и свързани превозни средства, споделяйки резултатите с други марки, включително Lynk и Polestar, добавя източникът.
Продуктовият екип на Lynk е започнал още миналата седмица да докладва на главния изпълнителен директор на Zeekr Анди Ан и е участвал в дискусии относно използването на повече технологии и компоненти, споделяни от двата автомобилни производителя, изтъкват други източници.
От Geely отказаха да коментират информацията.
Споделянето на ресурси би намалило разходите за научноизследователска и развойна дейност с 10% до 20% за Zeekr и Lynk, както и разходите за материали с 5-8%. Освен това подобна стратегия ще подобри използването на производствения капацитет, посочва Ан пред анализатори.
Най-новите електрически модела на Lynk, Z10 и Z20, споделят архитектурата, използвана от колите на Zeekr, докато неговите бензинови и хибридни модели разчитат на различни платформи, разработени от Geely и Volvo Cars.
Lynk, основана през 2016 г., в момента предлага девет модела, от които е продала приблизително 195 600 броя през първите девет месеца на годината - увеличение от 40% спрямо същия период на миналата година.
За сравнение, основаната през 2021 г. Zeekr е продала почти 143 000 автомобила през периода януари-септември, с шест модела в портфолиото.