fallback

Най-големият производител на батерии в света ще строи завод в САЩ - ако Тръмп позволи

Основателят на CATL коментира американските политики и твърде амбициозните обещания на Илон Мъск

12:03 | 13.11.24 г.

Китайската Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), най-големият производител на електромобилни батерии в света, би обмислила изграждането на завод в САЩ, ако новоизбраният президент Доналд Тръмп отвори вратата за китайски инвестиции в американската верига на доставки за електрически превозни средства, изтъква основателят и председател на компанията Робин Дзън, цитиран от Ройтерс.

„Първоначално, когато искахме да инвестираме в САЩ, американското правителство каза „не“, посочва китайският милиардер. „От друга страна, аз оставам непредубеден“.

Китайските производители на електромобили и батерии бяха изключени от американския пазар чрез различни протекционистки търговски мерки, подкрепени както от демократите, така и от републиканците, включително Тръмп, който започна по-широка търговска война с Китай по време на първия си президентски мандат.

Китай компании, които са силно субсидирани от правителството, сега се сблъскват с някои от най-големите търговски бариери поради опасения за националната сигурност и заплахата за някои индустрии в Европа.

Произведените в Китай батерии не отговарят на изискванията за потребителски субсидии за електромобили, въведени по време на администрацията на Байдън, която също реши да блокира всяко превозно средство с китайска технология за свързани автомобили. Китайският внос на електромобили подлежи на 100-процентно мито в САЩ, което реално блокира достъпа на тези коли до американския пазар.

Законопроектът на републиканците, срещу който Байдън се противопоставя, ще стигне по-далеч, ограничавайки стимулите за покупка за коли, задвижвани от батерии, използвани от американски компании като Ford и Tesla.

Търговските бариери са блокирали някои от водещите производители на батерии и електромобили, включително CATL и BYD, като липсата им вероятно би ускорила електрификацията в САЩ.

За разлика от CATL, BYD произвежда и електрически автомобили, като вече диша във врата на Tesla по отношение на продадените глобални обеми.

Тръмп иска да предотврати вноса на китайски автомобили, но казва, че остава отворен към идеята китайските производители на автомобили да произвеждат превозни средства в САЩ. Републиканецът посочи пред Ройтерс през август, че ще осигури стимули, ако Китай и други страни искат да „дойдат тук и да продават своите коли“, изграждани в американски заводи от американски работници.

Подобни коментари запазват интереса на компании като CATL относно евентуално разширяване в САЩ.

„Надявам се, че в бъдеще те ще бъдат отворени за инвестиции“, изтъква Дзън.

Коментарите му представляват първите подобни забележки на ръководител на голям китайски производител след победата на Тръмп на президентските избори на 5 ноември.

CATL ограничи присъствието си на американския пазар до лицензионни сделки за производство на батерии. Ford открива завод в Мичиган за производство на евтини литиево-фосфатни батерии съгласно сделка с CATL, които ще бъдат интегрирани в Mustang Mach-E и пикапа F-150 Lightning.

Tesla има подобна сделка с CATL относно технология за производство на батерии в съоръжение в Невада. Очаква се производствената дейност там да започне през 2025 г., разкрива източник, запознат с въпроса.

Дзън казва, че лицензионната сделка на Tesla ще позволи на главния ѝ изпълнителен директор Илон Мъск да фокусира своите капиталови инвестиции върху изкуствен интелект и автономни превозни средства.

CATL е основен доставчик на Tesla за фабриката ѝ в Шанхай, която е най-големият завод на компанията в глобален план.

Дзън, който се срещна с Мъск по време на визитата на предприемача в Пекин през април и често разговаря с него, посочва, че е съгласен с мнението му за потенциала на технологията за автономни превозни средства, задвижвана от изкуствен интелект.

Технологията за самостоятелно управление на Tesla разчита единствено на камери и изкуствен интелект, като концернът се надява да изгради достъпни автономни превозни средства, които могат да се продават в големи количества. Неговите конкуренти изграждат най-вече по-скъпи коли с множество технологии за безопасност и ги използват в услуги за споделена мобилност.

Но Дзън смята, че залогът на Мъск относно цилиндрична батерия, известна като 4680, „ще се провали“.

„Имахме много голям дебат и аз му показах“, казва Дзън. "Той мълчеше. Той не знае как да направи батерия. Става дума за електрохимия. Той е добър при чиповете, софтуера, хардуера, механичните неща", добавя ръководителят на CATL.

Дзън изтъква, че е попитал Мъск за определянето на нереалистични срокове за пускането на нови превозни средства или технологии в Tesla. По думите му Мъск е отговорил, казвайки, че иска да мотивира и фокусира служителите на Tesla.

„Проблемът му е, че обещава твърде много неща“, коментира Дзън. "Когато за разработването на нещо трябват пет години, той казва две".

Миналия месец Мъск обеща да разположи напълно автономни версии на Model 3 и Model Y през следващата година в Тексас и Калифорния и да пусне двуместно роботакси Cybercab без волан и педали през 2026 г. Прогнозата предизвика скептицизъм от страна на инвеститорите, които и преди са ставали свидетели на твърде амбициозните обещания на предприемача.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:03 | 13.11.24 г.
fallback
Още от Новини виж още