Световните продажби на електромобили и плъгин хибриди растат с 35% през октомври спрямо същия месец на 2023 г., подкрепени от 54-процентното увеличение в Китай, съобщава консултантската фирма Rho Motion, цитирана от Ройтерс.
Продажбите в Европа отчитат слаб растеж от 0,8%, въпреки че се увеличават на годишна база за втори пореден месец. Rho Motion очаква силен край на годината за европейския пазар, изтъква анализаторът Чарлз Лестър пред Ройтерс.
Европейският автомобилен сектор е изправен пред редица предизвикателства, включително високи производствени разходи, труден преход към електромобили и приток на по-евтини превозни средства от китайските конкуренти.
Най-големият производител на автомобили в Европа Volkswagen обяви през октомври, че планира да затвори поне три фабрики в Германия, първа подобна стъпка в историята на компанията, която подчертава значението на изброените по-горе проблеми.
Продажбите на електромобили достигат 1,72 млн. превозни средства в световен мащаб през октомври, изчислява Rho Motion. Само в Китай обемите възлизат на 1,2 млн. автомобила. В САЩ и Канада доставките растат с 11,4% до 160 хил. броя, докато в Европа са регистрирани 260 хил. нови електромобила, което на месечна база представлява спад от 14%.
В останалата част на света продажбите растат с 10,9 на сто.
„Китайският пазар на електромобили не показва признаци на забавяне, тъй като навлиза в последните два месеца (на годината) със силни продажби на автомобили“, изтъква Rho Motion.
Лестър казва, че ноември и декември обикновено са най-силните месеци за продажби.
Целите за намаляване на въглеродните емисии, поставени от Европейския съюз (ЕС) за следващата година, може да доведат до намаляване на цените, тъй като автомобилните производители се стремят да увеличат продажбите на електромобили, за да отговорят на по-строгите регулаторни изисквания, добавя Лестър.
Ново проучване на Transport & Environment (T&E) междувременно показа, че за да електрифицира транспорта, Европа ще трябва да влага по 39 млрд. евро всяка година до 2050 г.
„Трябва спешно да се приложи инвестиционна стратегия на ниво ЕС, за да се подпомогне решително декарбонизацията на транспорта и да се подобри конкурентоспособността на сектора“, изтъква T&E в доклада.
Необходимите инвестиции надвишават с 5 млрд. евро осигурените 34 млрд. евро годишно субсидии за изкопаемите горива в транспорта в Европа. Докладът препоръчва постепенно премахване на подобни субсидии в полза на екологичния транспорт.
И докато някои правителства в региона започнаха да отстъпват от плана за забрана на продажбите на нови бензинови и дизелови коли от 2035 г., десетки концерни от индустрията призоваха Европейската комисия по-рано тази година да се придържа към тази стратегия. Според тях секторът се нуждае от сигурност, за да инвестира, и от подкрепа за постигане на целите на блока, свързани с емисиите, но без отстъпление.
„Електрификацията е най-важното действие, което нашата индустрия може да предприеме, за да намали своя въглероден отпечатък“, казва Джим Роуън, главен изпълнителен директор на Volvo. „Целта за 2035 г. е от решаващо значение за привеждането на всички заинтересовани страни в това пътуване и гарантирането на европейската конкурентоспособност“, добавя той.