Европейският съюз (ЕС) отчита силно ограничен напредък в преговорите с Китай, насочени към намиране на алтернатива на митата върху електрическите превозни средства, изграждани в азиатската страна, и в момента блокът не вижда изгледи за постигане на споразумение, съобщава Bloomberg, цитирайки източници, запознати с темата.
Китай и ЕС ще продължат техническите преговори тази седмица след проведени в Пекин дискусии, където и двете страни подчертаха постигането на напредък.
Шансовете за сделка обаче засега остават малки, изтъкват източниците. Китай все още не се е съгласил относно строгите изисквания на ЕС за гаранции, че всяко споразумение е изпълнимо и съответства на ефекта от антисубсидийните мита, приети от блока миналия месец.
Двете страни проучват споразумение за така наречените ценови ангажименти - сложен механизъм за контрол на цените и обемите на износа от Китай, използван за избягване на мита.
Последните разговори са били съсредоточени най-вече върху установяването на механизъм за комуникация между Брюксел и Пекин, както и избягването на риска от така наречената кръстосана компенсация, при която всички минимални цени по внос на електромобили се компенсират от продажбите на други стоки като хибридни автомобили и аксесоари, посочват източниците, пожелали анонимност.
Двете страни не успяват да се договорят относно възможността за индивидуални споразумения с всеки производител на автомобили, включително с европейските фирми, които развиват съвместни предприятия в Китай. ЕС твърди, че подобни сделки биха били в съответствие с правилата на Световната търговска организация (СТО), докато Пекин настоява за преговори за рамково споразумение, водено от китайски търговски орган.
Китай заплаши да отговори на налозите върху електромобилите с мита върху млечните продукти, свинското месо и брендито от блока. ЕС казва, че ще защитава интересите си в тези случаи.
По-рано този месец Пекин подаде жалба до СТО, в която иска провеждане на консултации относно митата върху електромобилите. През октомври ЕС прие допълнителни окончателни мита до 35% и те ще останат в сила през следващите пет години, ако не бъде постигнато алтернативно споразумение.