Rivian обяви, че е напът да реализира брутна печалба през четвъртото тримесечие, подпомогната от съкращенията на разходите и рязкото увеличение на продажбите на кредити за екологични автомобили, въпреки недостига на части, прекъсващ производството и охладеното търсене на електромобили.
Потвърждаването на прогнозата, наред с тази за целогодишните доставки, потуши част от опасенията сред инвеститорите заради първия спад на тримесечните приходи на американския производител на електрически превозни средства, откакто се листна на борсата преди три години, съобщава Ройтерс.
Компанията също така заяви, че очаква да отчете годишна брутна печалба през 2025 г.
Приходите от продажба на регулаторни кредити се очаква да достигнат около 300 млн. долара през тази и следващата година, което е рязко увеличение от 73-те милиона долара, регистрирани през 2023 г.
Базираният в Калифорния производител на електрически SUV-ове и пикапи свива разходите, като предоговаря условията с доставчици и обновява производствените си процеси.
Намаляването на разходите е от решаващо значение за Rivian и неговите съперници, тъй като потребителите, изправени пред високи разходи по заеми, избират по-евтините хибридни превозни средства пред такива, захранвани изцяло с батерии.
Подобни мерки помогнаха на съперника Lucid да намали загубите, въпреки че компанията понижи цените.
За да привлекат повече клиенти, и двете компании планират да пуснат по-достъпни модели през 2026 г. и се опитват да гарантират, че имат достатъчно пари, за да оцелеят дотогава.
Rivian, която е подкрепена от Amazon, развива съвместно технологично предприятие с германския автомобилен производител Volkswagen Group, която ѝ осигури спасителен пояс от 5 млрд. долара.
Производителите на електромобили, както и по-широката автомобилна индустрия се подготвят новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп да наложи нови мита върху превозните средства от Мексико и потенциално върху коли, идващи от други страни, и да отмени много съществуващи политики за стимулиране на продажбите на електрически превозни средства.
„Анализираме внимателно различни резултати, които биха могли да възникнат при промяната в администрацията“, посочва изпълнителният директор на Rivian Робърт Скариндж в интервю за Ройтерс. Компанията се фокусира върху снабдяването от доставчици, които не подлежат на високи мита, добавя той.
Недостиг на части
Дефицит на метална част, използвана в задвижващия модул на превозните средства на Rivian, наруши производството през третото тримесечие, принуждавайки компанията да понижи прогнозата за целогодишното производство до между 47 и 49 хил. превозни средства, от 57 хил. броя преди това.
Rivian все потвърди насоките си за доставките през 2024 г. за между 50,5 и 52 хил. автомобила.
„Не успяхме да изградим всички продукти и комбинацията от продукти, които планирахме, и това повлия на търсенето и приходите“, признава Скариндж.
Приходите на Rivian за третото тримесечие се сринаха с повече от една трета до 874 млн. долара, доста под очакваните от анализатори 989,6 млн. долара.
Скариндж изтъква, че недостигът на части няма да наруши производството през следващата година.
Rivian също обяви петгодишна сделка за доставка на батерии с LG Energy Solution за своя по-малък, по-евтин SUV R2.
Споразумението ще помогне на компанията да се придържа към изискванията за местно производство, заложени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA).