Колекционерската кола е интересен актив, който има отрицателна корелация по отношение на повечето традиционни активи. Когато акциите и облигациите поевтиняват, цената на колекционерските автомобили обикновено расте. Този пазар е интересен с това, че се противопоставя на широките трендове, които владеят икономиката, и се разглежда като място за бунтари, които не се поддават на популярните течения. Дори на фона на зеления преход при автомобилите, много инвеститори разглеждат колекционерските коли като доходоносна, макар и понякога доста рискова алтернатива за портфолиото, където добавената стойност идва от качествената поддръжка и понякога от интересните модификации, известни като рестомод. Това заяви по време на лекция в шоурума на „М Кар София“, Маркус Гьориг, директор продажби за Германия в RM Sotheby's – аукционна къща за колекционерски автомобили.
Пазарът на колекционерски коли започва да се оформя през втората половина на 70-те години на миналия век, като през следващите години той постепенно се разширява, за да достигне глобални мащаби. Преди това колекционерските автомобили са били просто стари коли, които са „отлежавали“ забравени в нечии гаражи и халета, изтъква Гьориг.
По думите му едва през 90-те години на миналия век започват да се появяват специални събития за колекционерски коли, където се организират конкурси и състезания. В началото на XXI век „нещата става по-професионални“, като организираните търгове и състезание започват да привличат медиите.
Експертът признава, че в миналото е било изключително трудно човек да попадне на качествен колекционерски автомобил, тъй като търсенето на такъв обикновено надхвърля пределите на страната на инвеститора, а липсата на интернет означава, че ентусиастите трябва да разчитат на няколко снимки, които не успяват да уловят всеки детайл.
Гьориг разделя колекционерските коли на такива, които са запазили своя оригинален вид и части, и на такива, които са реставрирани или модифицирани. Той обърна внимание на пазара в началото на този век, когато цените започват постепенно да растат, достигайки връх през 2023 г. Обемите на продадените коли също се увеличават значително. През тази година обаче се наблюдава леко охлаждане спрямо предходните 2-3 години, признава Гьориг.
Той представи динамиката в стойността на продажбите на пазара през годините. Ако през 1994 г. общата стойност на направените трансакции достига едва 27 млн. долара, през 2008 г. тя възлиза на 465 млн. долара. За периода 2022-2023 г. общият размер на направените инвестиции в колекционерски коли надхвърлят 2 млрд. долара.
По отношение на пазарния дял в региона на Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) RM Sotheby's може да се похвали с около 50% присъствие, следвана от британската Bonhams (31,7%) и френската Artcurial (18,25%).
През 2023 г. RM Sotheby's успява да продаде общо 407 колекционерски автомобила от общо 472 предложени. Общата сума на извършените продажби достига близо 175 млн. долара.
Съветът на Гьориг към желаещите да инвестират в колекционерски автомобили е: „Купувайте това, което ви харесва“ с фокус върху техническото състояние.
По време на лекцията експертът представи и най-скъпата колекционерска кола, продадена на търг – Mercedes 300 SLR от 1955 г., чиято цена достига 135 млн. евро.
Как започва всичко
RM Auto Restoration е основана през 1976 г. в Онтарио, Канада, от Роб Майърс като малко ателие за реставриране на стари автомобили, най-вече на превозни средства отпреди Втората световна война. През 1991 г. се обособява RM Auctions, която скоро след това става домакин на първия си търг в Торонто. Впоследствие търгът в Монтерей се превръща в най-голямото годишно събитие на компанията. През 2006 г. RM Auctions се разширява в международен план, като стъпва в Лондон, Великобритания. Новото европейско звено извършва първата си продажба по време на търг във фабриката на Ferrari в Маранело, Италия. По-късно същата година RM Auctions организира втори търг в Лондон съвместно със Sotheby’s.
През 2022 г. обединението RM Sotheby's поставя рекорд за най-доходоносен търг за колекционерски автомобили с продажбите в Монтерей при приходи от почти 240 млн. долара. По това време компанията продава най-скъпата нова кола Porsche – моделът Porsche 911 Carrera от 2022 г. за 3,6 млн. долара. Колата е базирана на колата Сали от филма на Pixar „Колите“.
Същата година RM Sotheby's поставя световен рекорд за най-скъпата кола от Формула 1, която е продадена на търг в Женева. Става въпрос за болида Ferrari F2003-GA на Михаел Шумахер от 2003 г., който е закупен за 14,6 млн. швейцарски франка.
Основателят Майърс все още е главен изпълнителен директор на компанията, в която Sotheby’s държи голям дял.