Основната мярка за рентабилност на BMW AG падна през третото тримесечие до най-ниското си ниво от повече от четири години, тъй като сервизните акции и слабото търсене в Китай натежаха върху приходите, съобщава Bloomberg.
Маржът на печалбата на компанията преди лихви и данъци се срина до 2,3%, доста под целта ѝ за 2024 г. от поне 6%, като това е най-ниската рентабилност от второто тримесечие на 2020 г., когато пандемията от коронавирус замрази търговията.
През септември BMW понижи перспективите си за годината, след като партида от дефектни спирачни системи, доставена от Continental AG, го принуди да започне сервизна акция, засягаща около 1,5 милиона автомобила. Компанията е заделила провизии от почти 1 млрд. евро за отстраняване на дефектите и трябваше временно да спре доставките на стотици хиляди превозни средства.
Проблемите допринесоха за и без това трудната ситуация, тъй като колебливото търсене в Китай и Европа удари продажбите и допълнително намали маржовете на компаниите в сектора.
В Китай, най-големия пазар на BMW, продажбите през третото тримесечие се сринаха с 30%, тъй като потребителите ограничиха разходите за луксозни стоки, а местните производители на автомобили предложиха по-евтини алтернативи. BMW и Mercedes-Benz Group AG изостават от BYD Co., която пусна гама от изцяло електрически и хибридни автомобили на пазара.
Продажбите на BMW се свиват във всеки регион през третото тримесечие, въпреки че компанията отчита ръст на доставките на електромобили. Продажбите на задвижвани с батерии коли на BMW, като седана i4 и iX1, се увеличават с 10% спрямо година по-рано.
При основния германски конкурент Mercedes доставките на едро на електромобили се сринаха с 31% за същото време.
По-ниските обеми на продажби и по-високите нива на запаси поради сервизната акция доведоха до отрицателен свободен паричен поток от 2,48 млрд. евро. BMW иска да намали запасите през последното тримесечие до нивото от предходната година и потвърди перспективата си за годишен свободен паричен поток от над 4 млрд. евро.
Нетната печалба спада с 36% на годишна база до 6,1 млрд. евро.
BMW потвърди своите коригирани насоки за цялата година, като очаква значителен спад в печалбата на групата и малко по-ниски нива на доставки в сравнение с предходната година, при марж в производството на автомобили между 6% и 7%.
В средата на октомври главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе призова Европейския съюз (ЕС) да се откаже от плана си да забрани новите автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, от 2035 г., за да намали зависимостта си от веригата на доставки на китайски батерии и технологичната сила на Пекин.
Настроението в Европа „клони към песимизъм“, заяви мениджърът, който настоява регулаторите да позволят развитието на различни автомобилни технологии – включително алтернативни горива като биогорива, задвижване с водородни горивни клетки и др.
По думите на Ципсе регионът се нуждае от нова регулаторна рамка, за да остане конкурентоспособен.
Автомобилопроизводители като BMW, Volkswagen и Renault призовават за по-облекчени или отложени въглеродни цели, притеснявайки се от възможни глоби заради по-слабите от очакваното продажби на електрически автомобили.