Когато Ройтерс съобщи през април, че Tesla се отказва от плановете си за нов електрически модел на цена от 25 хил. долара, акциите на автомобилния производител се сринаха. Главният изпълнителен директор Илон Мъск побърза да отговори в публикация в социалната платформа X.
„Ройтерс лъже“, написа той, без да дава подробности. След това цената на книжата на компанията се възстанови частично.
Шест месеца по-късно Мъск изглежда признава, че Tesla се е отказала от плановете си да пусне в продажба управляван от хора електромобил за 25 хил. долара. По време на представянето на последния отчет на концерна той посочи, че изграждането на достъпен електромобил би било „безсмислено“, освен ако колата не е напълно автономна.
По това време Мъск посочи още, че Tesla наистина планира „автомобил за 25 хиляди долара“ – представеният по-рано през октомври Cybercab – напълно автономно превозни средство с две врати и две места.
Предприемачът казва, че Tesla ще започне производството на Cybercab през 2026 г., след като разположи напълно автономни версии на настоящите си автомобили Model 3 и Model Y в Тексас и Калифорния през следващата година.
Автомобилният производител е изправен пред сериозни технологични, регулаторни и правни предизвикателства при изпълнението на последните обещания на Мъск за напълно автономни превозни средства.
Изцяло нов, достъпен електромобил на Tesla, управляван от хора, доскоро беше основа на стратегията на компанията да стане най-големият производител на автомобили в света. В продължение на няколко години Tesla се стремеше да произвежда 20 милиона автомобила годишно до 2030 г., над десет пъти повече от това, което продава сега, и почти двойно повече от обемите на Toyota, настоящият световен лидер при продажбите. През май Tesla изостави тази цел.
През януари тази година Мъск потвърди плана за изцяло нов достъпен електромобил, когато представяше отчета на Tesla. Той каза, че автомобилът от следващо поколение ще се появи на пазара през 2025 г. и ще постави началото на втора голяма „вълна на растеж“, след тази, която стартира с Model 3 и Model Y през съответно 2017 г. и 2020 г.
Сет Голдщайн, анализатор в Morningstar Research Services, посочва, че вярва, че тези по-евтини превозни средства все пак ще бъдат изградени на настоящите платформи на Tesla на цена от около 30 хил. долара.
„Разбрах, че първоначалният план е бил да направят по-достъпното превозно средство на нова платформа“, изтъква Голдщайн пред Ройтерс. „Мисля, че Tesla разбраха, че са закъснели да създадат достъпно превозно средство в сравнение с техните китайски съперници… Така че те промениха стратегията си“.
Междувременно остава неясно какъв ще бъде целевият пазар за Cybercab. Външният вид на спортния автомобил и конфигурацията с две врати и две седалки – непопулярен дизайн на по-широкия автомобилен пазар в САЩ – озадачиха някои анализатори, които очакваха роботакси с повече място за пътници и багаж.
Мъск посочи през октомври, че дизайнът на концептуалното превозно средство е „оптимизиран за автономност“ и ще осигури достъпност.
„Ще струва... приблизително 25 хил. долара“, изтъкна Мъск. „Просто няма да има волан и педали“.