fallback

Китай завежда дело срещу ЕС заради митата върху електромобилите

Пекин отвръща на удара, обръщайки се към Световната търговска организация

16:10 | 04.11.24 г. 6

Китай се е обърнал към Световната търговска организация (СТО), завеждайки дело срещу окончателните мита на Европейския съюз (ЕС) върху вноса на произведените в азиатската страна електрически превозни средства, съобщава Politico.

Миналата седмица Пекин заплаши да ескалира търговското напрежение с блока, обръщайки се към СТО, след като ЕС финализира решението си да наложи допълнителни мита от 8% до 35% върху китайските електромобили. Налозите бяха наложени, след като едногодишно разследване на Европейската комисия (ЕК) установи, че китайските производители на автомобили са се възползвали от несправедливи държавни субсидии.

Китайското министерство на търговията каза от своя страна, че „за да защити интересите на индустрията за електрически превозни средства и глобалното сътрудничество за зелена трансформация, Китай реши да заведе дело срещу окончателните антисубсидийни мерки на ЕС“.

Служител на СТО потвърди, че жалбата е била подадена.

„Сега можем да потвърдим, че е получено искане от Китай за консултации с ЕС относно окончателните изравнителни мита на ЕС върху електрическите превозни средства“, посочва служителят.

Това обхваща окончателните мерки на ЕС, неговото разследване и временните мерки, които бяха предмет на предишен спор, започнат от Китай на 9 август.

Делото в СТО е последният залп в ескалиращото търговско напрежение между Пекин и Брюксел. Междувременно се очаква ЕС незабавно да изпрати екип за преговори в Китай в опит да се намери компромис с Пекин, според който производителите ще поемат ангажименти за минимални цени.

Китай иска консултации с ЕС, първата стъпка във всяко уреждане на спорове в рамките на СТО, които ще продължат 60 дни, преди да бъде съставена група, която да се произнесе по спора. Най-висшият апелативен орган на СТО обаче не работи поради липса на съдии, причинена от отдръпването на САЩ от организацията при президентството на Доналд Тръмп.

Въпреки това Китай и ЕС могат да уредят своя казус чрез механизма за „многостранна временна договореност за арбитраж при обжалване“ (MPIA), в който и двете страни членуват.

Подчертавайки ефектите от митата, последните данни за пазара на електромобили в Европа показват, че китайските марки губят позиции за трети пореден месец през септември. Делът им на европейския пазар се свива до 8,5% през месеца от 9,6 на сто през август, изчислява Dataforce.

Всички електромобили, произведени в Китай, са обект на наказателните мита заради несправедливото държавно субсидиране от страна на Пекин. Тези налози засягат и редица европейски компании, които изграждат част от своите електромобили в Китай за европейски внос.

Големите европейски производители се противопоставиха на търговските бариери, като Германия беше една от петте държави, които гласуваха против митата по-рано този месец.

Въпреки че Китай заплаши да отмъсти, министерство на търговията изрази надежда за приемливо решение отвъд митата. Ако това не стане, контрамерките могат да започнат още през ноември. Резултатът от президентските избори в САЩ също може да повлияе на дебатите относно протекционизма в бъдеще.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:10 | 04.11.24 г.
fallback
Още от Новини виж още