Китайските производители на електрически автомобили губят позиции на пазара в Европа за трети пореден месец, което е поредният сигнал, че залогът на Европейския съюз (ЕС) с по-високи мита върху вноса от Китай вреди на продажбите.
Делът на китайските марки на европейския пазар се свива до 8,5% през септември от 9,6 на сто месец по-рано, става ясно от данни на Dataforce.
Марката MG, част от групата на SAIC Motor Corp., води отдръпването със спад от 42% на продажбите, изчислява консултантската фирма Jato Dynamic.
Спадовете продължават от юли, когато ЕС обяви, че ще въведе временни мита върху произведените в Китай електромобили, с което данъците по част от вноса достигат 45%. След като продължилите месеци преговори между Брюксел и Пекин не успяха да разрешат търговския спор, новите мита влязоха в сила тази седмица.
Най-големият губещ до момента е MG - британската марка, която сега е част от китайската държавна група SAIC. Нейната компания майка е притисната с най-високите митнически налози от ЕС в размер на общо 45%.
Някога безспорен лидер сред китайските марки в Европа, сега MG е предизвикана от BYD - най-продаваната автомобилна компания в Китай, която оспорва глобалното господство на Tesla при електромобилите.
Въпреки търговското напрежение BYD продължава да напредва със своите планове, като вече изгражда европейска мрежа от търговски представителства и местни фабрики. Продажбите на компанията в региона растат със 162% през септември на годишна база до 4376 превозни средства, изчислява Jato.
Всички електромобили, произведени в Китай, са обект на наказателните мита, наложени от Европейската комисия (ЕК) заради несправедливото държавно субсидиране от страна на Пекин. Тези налози засягат и редица европейски компании, които изграждат част от своите електромобили в Китай за европейски внос.
Големите европейски производители се противопоставиха на търговските бариери, като Германия беше една от петте държави, които гласуваха против митата по-рано този месец.
Въпреки че Китай заплаши да отмъсти, министерство на търговията изрази надежда за приемливо решение отвъд митата. Ако това не стане, контрамерките могат да започнат още през ноември. Резултатът от президентските избори в САЩ също може да повлияе на дебатите относно протекционизма в бъдеще.
В Европа продажбите на електрически превозни средства като цяло са се увеличили с 14% през септември, показват данни от Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Доставките на електромобили растат с 24% във Великобритания, тъй като производителите се стремят да се съобразят с правителствените цели за електрификация.
В Германия, където правителството обсъжда налагането на нови стимули, продажбите на електромобили се увеличават с 8,7%.
Най-продаваните електромобили в Европа са Model Y и Model 3 на Tesla Inc., според Jato. Skoda Enyaq се класира трети, докато EX30 на Volvo Car AB е четвърти. Шведската марка е част от китайската група Zhejiang Geely Holding Group и произвежда своя EX30 в Китай.