Европейският съюз (ЕС) ще наложи по-високи мита до 45% върху електрическите превозни средства произвеждани в Китай, което ще засили търговското напрежение между водещите световни експортни сили, съобщава Bloomberg.
Регламентът, въвеждащ налозите, ще бъде публикуван в официалния вестник на ЕС в сряда. Това проправя пътя за влизането им в сила по-късно тази седмица след месеци на преговори с Пекин и заплахи за отмъщение от китайските политици, както и на фона на засилените молби на автомобилната индустрия за избягване на търговските бариери.
Европейските мита върху електромобилите от Китай са пречка за китайските производители, които вече са изключени от пазара в САЩ, след като Белият дом увеличи четирикратно митата си до повече от 100% тази година, като се позовава на „широките“ държавни субсидии и износа, който скочи със 70% миналата година.
Налозите на ЕС се различават в зависимост от производителя и ще варират от около 8% до малко над 35% в допълнение към съществуващия данък от 10% върху вноса на автомобили.
Последният залп от мита от Запада става факт на фона на опасенията, че Китай е на прага на глобално господство при автомобилите за сметка на американските и европейски конкуренти. Откакто представи нова технология за батерии през 2020 г., BYD Co. — водещата китайска марка електромобили — се трансформира от един от многото производители на пренаселения вътрешен пазар до 10-те най-големи автомобилни компании в света.
Все пак големите европейски автопроизводители Mercedes-Benz Group AG и BMW AG лобираха срещу митата поради опасения, че спорът ще удари продажбите им в Китай в момент, когато те вече изпитват затруднения на този пазар.
По-рано тази седмица лидерът работническия съвет във Volkswagen AG заяви, че най-големият автомобилен производител в Европа по пазарен дял планира да затвори поне три фабрики в Германия, за да се справи с предизвикателствата.
ЕС и Китай ще продължат дискусиите, насочени към търсене на алтернативни решения, дори след като митата влязат в сила, но тези разговори досега не успяват да доведат до пробив. Търговските бариери повишават риска от ескалиране на напрежението в търговска връзка, оценена на 739 млрд. евро под формата на двустранна търговия със стоки през 2023 г.
Преговарящите в Пекин и Брюксел проучват дали може да се постигне споразумение относно така наречените ценови ангажименти - сложен механизъм за контрол на цените и обемите при износа, използван за заобикаляне на европейските мита, които ЕС определи като мерки, насочени за справяне с китайските субсидии.
Пекин изглежда се е фокусирал най-вече върху идеята да осигури по-добра сделка за SAIC Motor Corp., държавният автопроизводител, който ще бъде натоварен с най-високи мита, посочват източници, запознати с темата.
ЕС обмисля индивидуални споразумения за цените с някои производители на автомобили от Китай, включително с тези, които искат да преместят производството на някои модели в Европа в близко бъдеще. Подобни договорености биха довели до вдигане на митата върху моделите, обхванати от алтернативните сделки.