fallback

Италия удря шамар на Stellantis - свива подкрепата за автоиндустрията с 4,6 млрд. евро

Мярката, подготвяна от премиера Джорджа Мелони, засяга правителствената подкрепа за сектора в периода 2025-2030 г.

10:33 | 29.10.24 г. 17

Италианският премиер Джорджа Мелони планира да намали с около 4,6 млрд. евро средствата, заделени за подкрепа на автомобилната индустрия в страната между 2025 г. и 2030 г., става ясно от текст в проектобюджета за следващата година, видян от Ройтерс.

Ходът се подготвя на фона на глобалното забавяне при продажбите на електрически превозни средства, породено отчасти от различните политики за зелени стимули, което принуди производителите на автомобили, включително компанията майка на италианската марка Fiat – Stellantis, да коригират плановете си за електрификация.

Свиването на средствата в бюджета на Италия за 2025 г. „е неприемлива изненада, която явно противоречи на важната работа, с която правителството се ангажира пред Европейския съюз (ЕС) в полза на сектора за подобряване на регулирането“, изтъква лобистката група ANFIA.

„На фона на множеството проблеми, включително прехода към електромобили, слабото пазарно търсене в Европа и намаляващото производство в Италия, това не подкрепя доверието“, изтъква управляващият директор на групата Джанмарко Джорда, цитиран от Ройтерс.

През 2022 г. правителството, ръководено от предшественика на Мелони Марио Драги, отдели 8,7 млрд. евро до 2030 г. в подкрепа на автомобилния си сектор.

Но бюджетът, представен по-рано този месец от министъра на икономиката Джанкарло Джорджети, показва, че правителството иска да отклони 4,6 млрд. евро от оставащите 5,8 млрд. до 2030 г. за финансиране на други мерки.

Съгласно законопроекта, който трябва да бъде одобрен от двете камари на парламента до края на декември и следователно все още подлежи на промени, по-голямата част от съкращенията са концентрирани между 2028 г. и 2030 г. - период, в който средствата достигат около 2,4 млрд. евро.

Опозиционната Демократична партия (ДП) се възползва от това, за да призове за оставката на министъра на индустрията Адолфо Урсо.

„Урсо, който дори не разбра, че Джорджети не му е дал пространство за маневриране, показва, че не се справя със задачата“, изтъква депутатът от ДП Винисио Пелуфо.

Министърът заяви по-рано, че се е ангажирал да гарантира, че веригата на доставки на автомобили разполага с необходимите инструменти, за да се изправи пред предизвикателството на зеления преход.

„Всички ресурси ще се насочат към инвестиции в производството с акцент върху компонентите, което е истинската сила на Италия“, подчертава Урсо.

Новината за свиването на държавната подкрепа може да подхрани допълнително напрежението между Рим и Stellantis, която е единственият голям автомобилен производител в Италия.

Правителството критикува групата за спада на производството в Италия и за преместването на капацитета ѝ в други страни, предлагайки модели на традиционните местни Fiat, Lancia и Alfa Romeo, изградени в чужди фабрики.

От своя страна, Stellantis казва, че целта, която обсъжда с правителството, за увеличаване на италианското производство отново до един милион превозни средства, също зависи от държавната подкрепа, включително от стимулите за продажби.

По време на изслушване в италианския парламент по-рано този месец главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес посочи, че Италия е отделила много по-малко средства от други големи европейски икономики в подкрепа на автомобилната индустрия.

Подчертавайки предизвикателствата, пред които е изправен секторът, най-големият производител на автомобили в Европа по пазарен дял Volkswagen обяви планове за затваряне на поне три фабрики в Германия, съпроводено от съкращаване на десетки хиляди служители.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:33 | 29.10.24 г.
fallback
Още от Новини виж още