Зареждането на електромобил става все по-достъпно, а мрежата от зарядни станции вече обхваща основните пътни артерии в България, което улеснява по-дългите пътувания. На "Автомобилен салон София 2024" производители и доставчици на зарядни станции у нас коментират пред БТА, че цената за зареждане на електромобил зависи от вида на зарядната станция, действащите тарифи за електроенергия, както и от характеристиките на електромобила.
Зареждането му вкъщи, особено при нощна тарифа, може да бъде изключително икономично, докато на публичните станции цените са значително по-високи, обясняват те.
Средният разход на 100 км за зареждане на електромобил при текущите цени е около 15 лева, посочва изпълнителният директор на Eldrive Bulgaria Димо Колчев. "Това е малко по-евтино от бензина, но трябва да се има предвид, че никой не зарежда на 100 процента батерията си в публичната мрежа. Повечето хора зареждат вкъщи или на работа, където цената е значително по-ниска. Ако човек зарежда само вкъщи на нощна тарифа, разходът на 100 км ще бъде около 2 лева", пояснява Колчев.
Компанията е изградила над 200 зарядни станции през тази година, а за догодина целите й са още по-амбициозни. Станциите са разположени из цялата страна, като около една трета от тях са в София, което съответства на съотношението на регистрираните електромобили в столицата спрямо останалите градове. На автомагистрала "Тракия" компанията поддържа зарядни станции с добра гъстота на ключови локации, включително има и заряден хъб, който се намира близо до Пловдив - на една минута от магистралата.
"Най-вече работим по развиване на собствени проекти за изграждане на магистрални хъбове на магистралите, където вече цялата екосистема ще е организирана около зарядните станции", коментира Колчев. Мрежата на компанията съществува вече 8 години, като през това време е изградена публична зарядна мрежа с 600 зарядни станции и около 850 точки за зареждане. "Целта ни е да достигнем до 2000 станции в следващите две години", добавя Колчев.
Експертът по продажби в EVPoint Деян Стоев изчислява, че при цена от 30 стотинки за киловатчас с ДДС за изминаване на 100 км с електромобил са необходими около 20 киловатчаса, което струва приблизително 6 лева. Ако се използва бързозарядна станция по магистралата, където цената е около 80 стотинки за киловатчас, следващите 100 км ще струват около 16 лева, посочи Стоев. Той уточни, че цената на мобилните зарядни започва от около 400 лева, докато стационарните струват между 700 и 750 лева и могат да достигнат до 2000-3000 лева в зависимост от характеристиките им.
Компанията се занимава със зарядни станции и кабели и изнася около 18 хил. зарядни станции в различни държави, включително Перу, Сингапур и Великобритания. В България EVPoint разполага с около 400 публични зарядни станции и е продала над 1000 за лично ползване, уточнява Стоев.
Директорът "Производство на зарядни станции" в "Гемамекс" Веселин Бенчев коментира, че компанията отчита леко повишение в изграждането на зарядни станции тази година спрямо миналата. "Гемамекс" произвежда зарядни станции от 2016 г., първоначално за електробуси, а от последните две години и за електромобили. Бенчев добавя, че разходите за компонентите, използвани в производството на зарядни станции, са се увеличили с 5-10 процента тази година в сравнение с 2023 г.
Основана през 1991 г. "Гемамекс" е български технологичен лидер в производството на мощни зарядни станции за електротранспорта. Компанията е специализирана в разработката на иновативни решения за бързо зареждане на електрически автобуси, използвайки суперкондензаторна технология, както и електромобили. Зарядните станции на "Гемамекс" осигуряват бързо и ефективно зареждане, допринасяйки за устойчивия градски транспорт. В София вече функционират 19 такива станции, които обслужват 48 електрически автобуса, добави Веселин Бенчев.
Управителят на Gigacharger Делян Димитров обяснява, че ако човек зарежда електромобила си на домашна зарядна станция и има такъв с капацитет на батерията от 100 киловатчаса, зареждането на нощна тарифа ще струва около 14 лева. С такова зареждане може да се стигне от София до морето. Ако обаче зареждането става на публична зарядна станция, е по-скъпо. Масово цените там са около 49 стотинки за киловатчас, което означава, че зареждането на батерия от 100 киловатчаса ще струва 49 лева.
Gigacharger е български производител на зарядни станции. Компанията произвежда станции с променлив ток за бавно зареждане, при които електромобилът се зарежда за 2, 3, 4 и повече часа. Димитров пояснява, че цената на зареждането на електромобил на бавно зареждаща се станция е по-ниска, защото станцията се нуждае от електрическа мрежа с мощност от 7 киловата. При бързо зареждане обаче са нужни от 60 до 300 киловата, в зависимост от възможностите на мрежата.
Бързото зареждане е удобно и се използва, когато хората пътуват между градовете. "Вече много електромобили стигат от София до морето - било то гръцкото или българското, ако тръгнат с пълна батерия", коментира Димитров. Той обаче уточнява, че понякога може да се наложи спиране на магистралата за 10-15 минути за дозареждане на бърза зарядна станция.
Gigacharger предлага и изгоден вариант за собствениците на електромобили - наем на зарядна станция срещу фиксирана месечна такса от 35 лева. Тази услуга включва пълна инсталация, софтуер и поддръжка. Според изчисления на Делян Димитров при среден месечен пробег от 3000 км разходите за електроенергия при нощна тарифа, заедно с месечната такса за зарядната станция, възлизат на около 120 лева. "Три хиляди километра е доста сериозен пробег. Не много хора правят 3000 км пробег всеки месец", допълва Димитров.
Мениджърът за развитие и продажби в Electrip Bulgaria Калин Петров коментира, че цената на зарядната станция варира в зависимост от нейната функция, мощност, дизайн и функционалности, но средната цена е около 1000-1500 лева. Петров уточнява, че трябва да се предвиди и разход за инсталиране - на кабели, консумативи, прекъсвачи, дефектнотокова защита и други компоненти, които струват от 500 до 1500 лева. Тоест, една зарядна станция може да струва с всички компоненти около 3000 лева, обяснява Петров.
Компанията има инсталирани близо 200 зарядни точки, включително станции с един и два конектора. Electrip Bulgaria предлага бавно зареждащи станции с променлив ток от 22 киловата, както и бързозарядни станции с прав ток от 60 киловата, които зареждат електромобила за 20-30 минути.
Electrip Bulgaria е оператор на зарядна инфраструктура и изгражда зарядни станции на публични локации. Компанията не продава самите зарядни станции, а подписва партньорски договори с атрактивни за Electrip Bulgaria локации. Калин Петров коментира, че има ръст на подписаните договори тази година в сравнение с миналата. "Имаме ежемесечен ръст на потребителите на тази услуга", добавя Петров.
Electrip Bulgaria е част от Electrip Global и развива бизнес като оператор на зарядни станции в България и други европейски държави - Франция, Италия, Хърватия, Гърция, Черна гора, Полша, както и в Турция, където оперира под бранда ZES и е пазарен лидер с над 4000 инсталирани зарядни станции. Electrip Bulgaria е първият оператор на зарядна инфраструктура, който инсталира 400-киловатова станция в България през юни на крайпътен обект на автомагистрала "Марица" в посока Истанбул. На тази станция батерията на електромобил може да бъде заредена за 12-15 минути от 10 до 80 процента, казва Калин Петров.