Европейският съюз (ЕС) все още отчита „значителни оставащи пропуски“ след осем кръга преговори с Пекин, насочени към избягване на митата върху произведените в Китай електрически превозни средства, които трябва да влязат в сила до края на този месец, съобщава Bloomberg, цитирайки заявление на европейските власти.
Еврокомисарят по въпросите за търговията Валдис Домбровскис и китайският министър на търговията Уан Уънтао са провели видео разговор в петък, за да обсъдят напредъка на дискусиите досега, посочва Олоф Гил, говорител на Европейската комисия (ЕК) относно търговията и земеделието. Двамата са се договорили да продължат техническите разговори в близко бъдеще.
Двете страни са обсъдили дали може да се постигне споразумение за така наречените ценови ангажименти - сложен механизъм за контрол на цените и обемите на износа, който може да замени антисубсидийните мита.
ЕС многократно изтъква, че всяко решение трябва да е в съответствие с правилата на Световната търговска организация (СТО), да се справи с въздействието на китайските субсидии и да може да се следи от ЕС по отношение на изпълнението.
Блокът проучва индивидуални споразумения за цените с някои производители на автомобили, които биха могли частично да избегнат новите мита. Китай обаче предупреди износителите да не търсят индивидуални сделки с ЕС, тъй като иска всички компании да бъдат третирани с общо споразумение като част от преговорите.
По време на разговора Домбровскис е заявил пред китайския министър на търговията, че съгласно правилата на СТО блокът има възможност да предлага ценови ангажименти на различни компании и преговорите му с Китайската търговска камара за внос и износ на машини и електронни продукти не изключва разговори с отделни износители.
Китай отговори на митата върху електромобили със собствени разследвания върху млечните продукти, свинското месо и брендито, както и чрез повишаване на възможността за увеличаване на митата върху вноса на автомобили с големи двигатели. ЕС заяви, че ще защитава интересите си срещу всеки необоснован анализ и вече оспорва разследването на Китай за млечни продукти пред СТО.
Без споразумение електромобилите, произведени в Китай, ще бъдат изправени пред мита по вноса от до 45%, като регулацията въвежда нови налози, които трябва да бъдат въведени до 30 октомври.
По-рано тази седмица германският канцлер Олаф Шолц заяви, че германските автомобилни производители не трябва да се страхуват от конкуренцията от Китай. Той посочи, че индустрията е издържала на силната конкуренция от Южна Корея и Япония в миналото и потвърди отново позицията на Германия срещу митата на ЕС върху произведените в Китай електрически превозни средства.
„Аз съм против митата, които ни вредят“, подчерта Шолц по време на церемонията по откриването на съоръжение за рециклиране на батерии на Mercedes-Benz в Югозападна Германия.
Европейският автомобилен сектор е изправен пред множество предизвикателства, вариращи от високите производствени разходи и прехода към електрически превозни средства до спадащото търсене и нарастващата конкуренция.
Тези проблеми накараха някои европейски производители да понижат производствения си капацитет, като пазарният лидер в региона Volkswagen обмисля затваряне на заводи в Германия за първи път в своята история.