fallback

България води по ръст на продажбите на нови коли в ЕС, но изостава с електромобилите

Междувременно пазарът в блока записва втори пореден месечен спад на регистрациите въпреки възстановяването на търсенето при електрическите модели

11:10 | 22.10.24 г. 1

България е първа в Европейския съюз (ЕС) по ръст на регистрациите на нови автомобили, но изостава при продажбите на електромобили, отчитайки спад за първите девет месеца на годината, става ясно от доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).

Общите регистрации на нови коли на българския пазар се увеличават за периода януари-септември с 18,4 на сто до 32 393 превозни средства спрямо 27 365 превозни средства преди година. Това е най-високият ръст сред страните от ЕС за разглеждания период, като след България на второ и трето място се нареждат Полша (+13,8%) и Хърватия (+12%).

При електромобилите обаче ситуацията у нас е по-различна. За първите девет месеца продажбите на нови коли с този тип задвижване се свиват с 10,9% до 1249 броя спрямо 1402 броя година по-рано. През септември регистрациите на електромобили в България се сриват с 35,2% до 103 броя срещу 159 броя за същия месец през 2023 г., като страната ни отчита един от най-големите спадове в рамките на ЕС.

През септември общите регистрации на нови коли в България се свиват с 14,9% до 2522 броя спрямо 2965 броя година по-рано. Това са най-ниските обеми за страната за последната година и подчертават ограничените потребителски разходи.

Продажбите на нови дизелови коли на българския пазар растат с 32,9% през септември до 436 броя спрямо 328 броя година по-рано. Увеличават се и регистрациите на хибриди – с 26,5% до 86 броя спрямо 68 превозни средства преди година. Продажбите на нови бензинови автомобили се понижават с 20,9% до 1870 броя спрямо 2363 броя за същия месец на 2023 г.

Продажбите на нови коли в България за последните 12 месеца. Графика: АСЕА

За първите девет месеца на годината регистрациите на дизелови коли се увеличават с 29,1% до 5694 броя спрямо 4411 броя година по-рано. Продажбите на бензинови коли растат със 17,3% до 24 368 броя спрямо 20 779 броя за същия период на 2023 г. Регистрациите на хибриди и плъгин хибриди отчитат ръст съответно от 38,4% и 43,8 на сто.

Продажбите на нови автомобили в Европа се свиват за втори пореден месец през септември на фона на ограничените потребителски разходи в региона.

Регистрациите на нови автомобили на континента намаляват с 4,2% спрямо предходната година до 1,12 милиона броя, докато тези в рамките на ЕС се свиват с 6,1% до 809 163 броя спрямо 861 973 броя година по-рано. Ръстът при регистрациите на електромобили се оказа недостатъчен, за да компенсира спада на по-широкия пазар.

Европейските производители на автомобили се затрудняват да осигурят възходящ импулс на продажбите на европейския пазар, тъй като продължителният икономически спад и по-високите лихвени проценти ограничават потребителските разходи. Stellantis NV, компанията майка на марките Fiat и Peugeot, отчете един от най-големите спадове сред концерните в региона, като регистрациите ѝ се сринаха с 26%.

Продажбите на нови коли в ЕС за последните 12 месеца. Графика: АСЕА

Въпреки че продажбите се повишават леко във Великобритания и Испания, те спадат в Германия, Франция и Италия, притискайки общия резултат за региона.

Продажбите на електромобили се възстановяват през септември – положителен сигнал за индустрията, която се сблъска със спад в търсенето на изцяло електрически автомобили, след като правителствата  региона оттеглиха субсидиите миналата година. Доставките на електромобили растат с 24% във Великобритания, където производителите на автомобили осигуряват големи ценови отстъпки, за да се опитат да се съобразят с правителствената цел за продажби на автомобили без емисии. В Германия, където правителството обсъжда връщането на стимулите, продажбите на електромобили се увеличават с 8,7%.

От началото на годината продажбите на нови коли в ЕС растат леко с 0,6 на сто до 8 989 776 броя спрямо 7 941 704 броя година по-рано.

При електромобилите обаче регистрациите за периода януари-септември се понижават с 5,8%, а тези за Европа се свиват с 2,6 на сто.

Перспективата се усложнява от планираните до 45% мита върху произведените в Китай електромобили които Европейската комисия (ЕК) планира да активира през следващите седмици.

Пазарен дял на различните видове задвижвания в България през септември. Графика: ACEA

ЕС и Китай се ангажираха да работят за алтернативно споразумение, което да избегне необходимостта от мита, като германският канцлер Олаф Шолц се обяви отново против налозите в понеделник.

Тъй като потребителите се противопоставят на високите разходи за покупка на електромобили, най-големите автопроизводители в Европа сега се опитват да засилят продажбите чрез по-достъпни автомобили с това задвижване. На изложението в Париж от миналата седмица Renault представи своя нов R5 на стойност 25 000 евро, докато Stellantis стартира доставките на своя градски автомобил Citroën ë-C3 на стойност 23 300 евро в средата на септември.

Най-големият производител на автомобили в региона Volkswagen AG обмисля безпрецедентно затваряне на фабрики в Германия поради спадащото търсене. Нейната марка премиум автомобили Porsche AG и съперникът ѝ Mercedes-Benz Group AG коригираха своите амбиции за електрификация спрямо предишните планове, за да се приспособят към пазара.

Спадът в продажбите на електромобили в цяла Европа увеличава риска за производители като Volkswagen, Stellantis и Renault да се сблъскат с глоби за общо 15 млрд. евро, ако не успеят да изпълнят по-строгите европейски правила за емисиите от автомобилния парк.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:11 | 22.10.24 г.
fallback
Още от Новини виж още