fallback

Операторите на зарядни станции в България се обединяват за подобряване на услугите

България е сред водещите държави в ЕС относно съотношението между броя на електромобилите и зарядните станции, изтъкват от БАЕПС

09:28 | 20.10.24 г.

Основните оператори на мрежи от зарядни станции за електромобили в България демонстрираха желание за сътрудничество. То бе наречено “Сътруенция” от председателя на Българската асоциация „Електрически превозни средства“ (БАЕПС) Мартин Заимов на проведената пресконференция в рамките на Автомобилен салон София 2024.

“Те са конкуренти, които имат нужда да си сътрудничат и си сътрудничат повече, отколкото се конкурират”, посочи Заимов.

Той допълни, че решението преди 15 години да се приоритизира батерийната технология спрямо горивната и водородната е смелост, която е довела до иновации в областта и възможността България да е сред водещите държави в Европейския съюз (ЕС) според по съотношение между броя на електромобилите и зарядните станции. Той е равен на 7,56 електромобила на една станция и с него страната ни изпреварва държавите с по-добре развита инфраструктура, но с по-голям брой електрически автомобили.

Зарядната инфраструктура в България също бележи бърз растеж, като в страната има 2169 зарядни станции. Въпреки това добро представяне, за да се постигне устойчиво нарастване на електрическата мобилност в България, е важно да се продължи изграждането на зарядни станции, особено в по-малките населени места и извън големите градове.

България разполага с потенциал да се утвърди като важен играч в прехода към по-устойчив транспорт в Европа, дори без пряка държавна подкрепа.

Страната ни е в особена позиция на европейския пазар, тъй като развитието на електрическата мобилност се дължи основно на усилията на частния сектор и на нарастващия интерес на потребителите към устойчиви решения, изтъква БАЕПС.

Въпреки липсата на държавни стимули за покупката на електрически автомобили, България регистрира значителен ръст на електромобилите през последните години. Към момента на пътищата в страната има около 16 400 електромобила, което я поставя наравно с държави като Румъния, Сърбия, Гърция и Северна Македония.

Очакването на БАЕПС за броя на електромобилите в България е те да надвишат 150 000 през 2031 г. Според Камен Василев, съпредседател на асоциацията, това е напълно възможно, защото само в рамките на две години личният автопарк в компанията, в която работи, е нараснал от един електромобил до 10% от всички превозни средства.

„Хората се притесняват дали ще има къде да зареждат колите си. Затова от огромно значение при избора на автомобил ще бъде също и възможността за зареждане на работното място, което е бързо и лесно решение за хора живеещи в апартамент”, уточни той.

В отговор на нарастващото търсене на електромобили, доставчиците на зарядни станции полагат усилия за интегриране на зарядната инфраструктура, подобряване на потребителското изживяване, насърчаване на електрическата мобилност в страната и изграждане на нови системи, които улесняват взаимодействието между автомобилите и зарядната инфраструктура. Тези системи интегрират достъпа до зарядните точки директно в електромобилите, което прави процеса на зареждане по-бърз и лесен за потребителите.

С тази интеграция, собствениците на електрически превозни средства могат лесно да получават информация за наличните зарядни станции, текущото състояние на зареждането и възможностите за плащане, директно от автомобилите си, което значително улеснява ежедневното използване на тези превозни средства, подчертава БАЕПС.

Храбрин Иванчев, от Kia Hypercharge, и Велизар Монев, EVPoint, анонсираха първия в България общ проект за директен роуминг, който ще стартира от понеделник, 21 октомври 2024 г.. Партньорството между Kia Hypercharge и EVPoint ще позволи на потребителите да зареждат електрическите си превозни средства чрез едно приложение, независимо от оператора на зарядната станция и без нужда от регистрация на няколко акаунта. Това ще улесни достъпа до мрежата от над 500 зарядни станции, като над 20 000 потребителите ще могат да плащат и управляват зареждането си по-лесно.

Освен станциите в мрежата на оператора, всеки потребител на приложението Kia Hypercharge ще има възможност за зареждане на станциите на EVPoint при тарифа зададена от EVPoint, без оскъпяване.

Деница Даверова, основател на TravelByElectric, сподели, че електромобилът не е само за градски условия и за да може да се пътува повече извън рамките на Околовръстното шосе на столицата, всички участници в пътуването зависят един от друг - мрежите, компаниите за отдаване под наем на електрически автомобили и клиентите, които нямат експертиза в ползването на такъв тип коли. Затова се работи върху създаването на по-прости решения и се надява, че скоро ще може да се предложи единно такова, подчерта Даверова.

От своя страна Димитър Новков, кънтри мениджър на Electrip, изтъкна амбицията на относително новата в България компания да бъде сред водещите оператори през следващите години.

“Осигурили сме необходимите инвестиции и акцентът на нашата работа ще бъде доставянето на супербърза зарядна инфраструктура. Смятаме, че това е напълно възможно, защото освен 400-киловатови зарядни станции, с които разполагаме сега, догодина ще имаме и 720-киловатови. Целта ни е, като част от Electriр Global, да направим единна мрежа от зарядни станции в цяла Европа, в частност и в България, и да постигнем удовлетворяване на интереса на потребителите. Затова и ще изградим партньорства с колегите”, каза още той.

Делян Димитров, изпълнителен директор на GigaCharger, разказа за напредъка на изцяло българската компания в страната.

„Ние сме се концентрирали в разговори с българските общини и държавни институции, че монтирането на зарядни станции не е много сложно и колко е важно да има по няколко зарядни станции пред всички частни домове и блокове. Стараем се да изясним ясно необходимостта от зареждането на удобни за потребителите места и то да е възможно най-лесно”, обясни той.

В рамките на пресконференцията бе обсъдено и платеното паркиране за електромобили. Според Мартин Заимов колкото повече електромобили има, толкова по-неизбежно е заплащането на публичното улично пространство за паркиране с цел облекчаване на общия проблем на всички граждани от утежнения трафик.

„Паркирането ще стане платено, но въпросът е кога и срещу колко пари. Малко вероятно е това да се случи преди общините да осигурят основната потребност на електромобилистите -  да предложат поносима цена за паркиране до зарядни станции и най-вече през нощта“, посочи Заимов.

Междувременно Общинската администрация в Бургас издаде наредба за паркиране, съгласно която при паркиране на кола, която не е с електрически двигател, на място, където може да се зарежда електромобил, тя ще бъде преместена принудително от общинските служби.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:28 | 20.10.24 г.
fallback
Още от Новини виж още