Европа трябва да се откаже от плана си да забрани новите автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, от 2035 г., за да намали зависимостта си от веригата на доставки на китайски батерии и технологичната сила на Пекин. Това заяви главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе, цитиран от Ройтерс.
Настроението в Европа „клони към песимизъм“, заяви мениджърът, който настоява регулаторите да позволят развитието на различни автомобилни технологии – включително алтернативни горива като биогорива, задвижване с водородни горивни клетки и др.
По думите на Ципсе регионът се нуждае от нова регулаторна рамка, за да остане конкурентоспособен.
„Корекция на целта за 100% задвижвани с батерии коли за 2035 г. като част от обширен пакет за намаляване на въглеродния диоксид също така ще позволи на европейските производители да са по-малко зависими от Китай за батерии“, каза той по време на Автомобилният салон в Париж 2024. „За поддържането на успешния курс от ключово значение е строго технологичният път в политическата рамка“, допълни той.
През март 2023 г. страните от Европейския съюз одобриха закон, който изисква всички автомобили от 2035 г. да произвеждат нулеви въглеродни емисии, като на практика налагат забрана на дизеловите и бензинови двигатели, както и от 2030 г. да има 55% по-малко въглеродни емисии спрямо равнището от 2021 г.
Автомобилопроизводители като BMW, VW и Renault призовават за по-облекчени или отложени въглеродни цели, притеснявайки се от възможни глоби заради по-слабите от очакваното продажби на електрически автомобили.