fallback

Мъск представи дългоочакваното си роботакси - с две врати и под 30 хил. долара

На събитие собственикът на Tesla показа и по-голям автомобил със самостоятелно управление, наречен Robovan

08:47 | 11.10.24 г. 5

Илон Мъск показа роботозирано такси с две врати и без волан и педали на шумно събитие в четвъртък и добави робован към списъка си, докато целта на Tesla се измества от производител на евтини масови автомобили в производител на роботи, съобщава Ройтерс.

Мъск достигна сцената в роботаксито Cybercab, което по думите му ще влезе в производство през 2026 г. и ще бъде на цена под 30 хил. долара. Той заяви, че експлоатацията с течение на времето ще струва по 20 цента на миля (1,6 км), а зареждането ще бъде индуктивно, без да изисква щепсели.

Той добави, че автомобилите ще разчитат на изкуствен интелект (AI) и камери и не се нуждаят от друг хардуер, какъвто използват конкурентните роботизирани таксита – подход, който инвеститорите и анализаторите отбелязват като предизвикателство както от техническа, така и от регулаторна гледна точка.

Новият Robovan. Снимка: Twitter@Tesla

„Автономното бъдеще е тук“, каза Мъск. „Имаме 50 напълно автономни автомобила тук днес. Ще видите модели Y и Cybercab. Напълно автономни“.

Мъск представи и по-голям автомобил със самостоятелно управление, наречен Robovan, който може да превозва до 20 души, както и хуманоидния робот Optimus на Tesla.

Планът на Мъск е да управлява флотилия от самоуправляващи се таксита Tesla, които пътниците могат да извикат чрез приложение. Отделните собственици на автомобили Tesla също ще могат да печелят пари от приложението, вписвайки ги като роботизирани таксита.

Събитието в четвъртък в студиото на Warner Bros близо до Лос Анджелис, щата Калифорния, е озаглавено „Ние, роботът“ - очевидно намигване към научнофантастичните разкази „Аз, роботът“ на американския писател Айзък Азимов. То обаче също така повтаря твърдението на Мъск, че Tesla „трябва да се разглежда като компания за роботи с изкуствен интелект“, а не като производител на автомобили.

Инвеститорите на събитието, които очакваха конкретни подробности за това колко бързо Tesla може да увеличи производството на роботизирани таксита, да получи регулаторно одобрение и да приложи силен бизнес план, за да изпревари конкуренти като Waymo на Alphabet, останаха разочаровани.

„Всичко изглежда страхотно, но не особено по отношение на сроковете, аз съм акционер и съм доста разочарован. Мисля, че пазарът искаше по-конкретни срокове“, коментира Денис Дик, търговец на акции в Triple D Trading. „Не мисля, че той каза много за каквото и да било... Не даде много информация.“

Мъск заяви, че е склонен да бъде оптимист по отношение на времевите рамки.

Robotaxi pic.twitter.com/zVJ9v9yXNr

— Tesla (@Tesla) October 11, 2024

Пропуснати обещания

През 2019 г. Мъск заяви, че е „много уверен“, че компанията ще разполага с работещо роботакси до следващата година. След пропуснатите обещания тази година Мъск пренасочи фокуса си към разработването на автомобилите, след като се отказа от плановете си за създаване на по-малък и по-евтин автомобил, до голяма степен смятан за съществен за противодействие на забавящото се търсене на електрически превозни средства.

Има риск Tesla да отбележи първия си спад в доставките през тази година, тъй като стимулите за покупка не успяха да привлекат достатъчно клиенти към застаряващата гама електрически автомобили. Рязкото намаляване на цените, предназначено да компенсира високите лихви, също свива маржовете на печалба.

Сложната технология и строгата регулация доведоха до загуби за милиарди долари за други компании, които се опитват да пробият на пазара на роботизирани таксита, което принуди някои от тях да затворят магазини.

Някои от тях все още продължават да се опитват, включително Cruise на General Motors, Zoox на Amazon и китайски фирми като WeRide.

За разлика от скъпия хардуер като lidar, който използват другите, Мъск разчита само на камери и изкуствен интелект за напълно автономното управление (FSD), за да намали разходите. Но FSD, която изисква постоянно внимание от страна на водача, се сблъсква с регулаторен и правен контрол, като с тази технология са свързани поне два инцидента с фатален край.

„Очакваме догодина да започнем напълно автономно FSD без надзор в Тексас и Калифорния“, каза Мъск. „Това ще стане с Модел 3 и Модел Y.“

Той не уточни дали роботаксито ще използва някаква нова технология или ще зависят от FSD.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:11 | 11.10.24 г.
fallback
Още от Новини виж още