След гласуване на страните членки на Европейския съюз (ЕС) Европейската комисия (ЕК) ще наложи окончателни мита върху вноса на произвеждани в Китай електрически превозни средства, става ясно от публикация на сайта на Комисията.
Междувременно Брюксел и Пекин продължават преговорите в опит да намерят алтернативно решение, което трябва да бъде съвместимо с правилата на Световната търговска организация (СТО), одобрено от разследването на ЕК, подлежащо на мониторинг и приложимо, изтъква изпълнителната власт на ЕС.
Малко преди гласуването Испания обяви, че блокът трябва да търси компромис с Китай по отношение на митата. Вместо да издига търговски бариери, ЕС трябва да „остави преговорите отворени…извън обвързващия вот“, за да постигне сделка относно цените, както и за изместване на производството на батерии в региона, изтъква испанският министър на икономиката Карлос Куерпо в писмо до заместник-председателя на ЕК Валдис Домбровскис.
Според Куерпо залогът за европейската индустрия е голям, поочертавайки, че Испания е вторият по големина производител на автомобили в блока.
„Трябва да намерим правилния баланс, технически и политически, за да гарантираме, че защитаваме индустриалните си интереси и избягваме широкомащабна конфронтация със стратегически играчи като Китай“, добавя Куерпо.
За момента ЕК не посочва кои страни членки на блока са гласували в подкрепа на митата и кои против тях. Преди самия вот стана ясно, че Франция, Гърция, Италия и Полша ще подкрепят налозите, докато Германия най-вероятно ще ги отхвърли.
Германските производители на автомобили, за които Китай представлява почти една трета от приходите им, се противопоставят на митата. Volkswagen заяви, че това е "грешен подход", който може да ескалира търговското напрежение с Пекин.
Планираните мита варират от 7,8% за Tesla до 35,3% за SAIC и други компании, за които се смята, че не са съдействали при разследването на ЕС. Тези налози са в допълнение към стандартните 10% мита за внос на автомобили в ЕС.