Продажбите на електрически автомобили в Обединеното кралство достигнаха рекордно високо ниво през септември, въпреки че ръководителите на големи автомобилни производители заявиха пред британския премиер Киър Стармър, че правителствените цели оказват твърде голям натиск върху индустрията.
Британският автомобилен сектор е продал 56 300 електрически коли през месеца, най-високото ниво в историята на статистиката, става ясно от данни на Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT).
Това означава, че 20,5% от общите продажби на нови коли през септември представляват електрически автомобили.
Въпреки това шефовете на BMW, Ford и Jaguar Land Rover в Обединеното кралство бяха сред онези, които изпратиха писмо до финансовия министър Рейчъл Рийвс, засилвайки натиска за държавни субсидии за електромобили на фона на надпреварата за съответствие с целите на правителството за намаляване на въглерода в рамките на пазара на автомобили.
Инициативата е насочена към постепенното спиране на продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили и преминаването към електромобили през следващите шест години.
Производителите на автомобили, които включват още Volkswagen, Mercedes-Benz, Nissan и Stellantis, твърдят, че „този пазар на електромобили изглежда ще пропусне целта“.
Производителите в международен план се оплакват от месеци от забавяне на растежа на търсенето на електромобили. Японската Toyota обяви в четвъртък, че ще отложи началото на производството на електрически превозни средства в САЩ до 2026 г., след като преди това планираше то ще започне в края на 2025 г. Ford и Volvo също са сред тези компании, които забавиха електрификацията.
Данните на SMMT показват, че регистрациите на нови дизелови автомобили за индивидуални купувачи са нараснали през септември с около 17,2% в сравнение със същия месец на 2023 г. Увеличението при електромобилите достига около 3,7%.
Охлаждането при глобалните продажби принуди автопроизводителите в Обединеното кралство да предприемат това, което SMMT описва като „безпрецедентно намаление на производството“, за да се опитат да изпълнят целите за емисиите и да избегнат глоби до 15 000 паунда на превозно средство, ако не ги изпълнят.
„Цената на това съответствие е астрономическа и е неустойчива“, изтъква Майк Хоус, главен изпълнителен директор на SMMT.
И все пак екоактивистите твърдят, че поставената цел работи, като тласка производителите да увеличат продажбите на електрически автомобили. Целите се затягат всяка година до 2030 г., когато ще бъдат забранени продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили (въпреки че някои хибриди ще запазят пазарен достъп до 2035 г.).
„Регламентът работи, както е планирано“, коментира Ралф Палмър, британски представител на неправителствената организация Transport & Environment (Т&Е) „Правителството наистина не трябва да се поддава на този натиск“, категоричен е той.
Септември и март са решаващите месеци за продажбите на автомобили в Обединеното кралство, тъй като регистрационните номера се сменят, което предизвиква вълна от купувачи. Отчетени са 275 000 продажби на нови автомобили в Обединеното кралство през септември, което е с 1,1% повече от същия месец на предходната година, въпреки че все още е с една пета под обемите през 2019 г.
Производителите на автомобили твърдят в писмото си до Рийвс, че „целите не правят пазари“ и че се нуждаят от субсидии за електрически автомобили, за да стимулират търсенето.
Автомобилните производители искат от финансовия министър да облекчи различните данъци, за да помогне на индустрията, включително чрез намаляване на ДДС.
Робърт Форестър, главен изпълнителен директор на Vertu Motors, поиска от правителството да намали годишните цели, като вземе пример от забраната на ЕС за продажби на двигатели с вътрешно горене през 2035 г.
„Търсенето или приемането на електромобили не се случва толкова бързо, колкото регулаторите смятаха“, казва той, позовавайки се на по-високите цени и пропуските в разширяването на зарядната инфраструктура.
Все пак производителите на автомобили не са длъжни да достигнат очакваните 22% тази година. Те могат да купуват „кредити“ от други производители, които са надхвърлили целите, включително Tesla на Илон Мъск и китайската BYD, като и двете компании продават само електрически автомобили в Обединеното кралство. Концерните също така могат да спечелят кредити, като надхвърлят целите през следващите години преди крайния срок до 2030 г.