Франция, Гърция, Италия и Полша ще подкрепят митата върху вноса на електрически превозни средства от Китай, разкриват пред Ройтерс източници, запознати с плановете на страните. Това ще бъде достатъчно, за да може Европейският съюз (ЕС) да получи зелена светлина за налагането на наказателните налози срещу изгражданите в азиатската страна електромобили, което ще засили търговското напрежение с Пекин.
Европейската комисия (ЕК), която проведе антисубсидийно разследване върху електромобилите, произведени в Китай, изпрати своето предложение за окончателни мита до 27-те държави членки преди гласуването, което ще се проведе в петък.
Съгласно правилата на ЕС Брюксел може да наложи окончателни мита, които ще важат през следващите пет години, освен ако квалифицираното мнозинство от 15 страни от ЕС, представляващи 65% от населението на блока, не гласува против плана.
Франция, Гърция, Италия и Полша ще гласуват в подкрепа на търговските бариери, изтъкват официални лица и източници от тези страни. Заедно те представляват 39% от населението на ЕС. Комисията може също така да представи ново, изменено предложение, ако реши.
Изпълнителният орган на ЕС заяви, че е готов да продължи преговорите за алтернатива на митата с Китай и може да преразгледа ценови ангажимент - включващ минимална цена по внос и ограничение на обемите - след като по-рано отхвърли предложените от китайските компании оферти.
Единият вариант, който се разглежда, е минималните цени по внос, изчислени с помощта на критерии като пробег, производителност на батерията и дължина на електрическото превозно средство, заедно с това дали е с две или четири задвижващи колела, посочва източник, запознат с въпроса.
Алтернатива е ангажимент за инвестиции в ЕС с квоти за преходен период.
Планираните мита варират от 7,8% за Tesla до 35,3% за SAIC и други компании, за които се смята, че не са съдействали при разследването на ЕС. Тези налози са в допълнение към стандартните 10% мита за внос на автомобили в ЕС.
Германските производители на автомобили като цяло отхвърлят митата, които според тях биха могли да застрашат продажбите на китайския автомобилен пазар, ако страната отвърне с контрамерки.
Главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Group AG Ола Калениус оглави призивите за отворени пазари през последните месеци, като ръководителят на Volkswagen AG Оливер Блуме също многократно изрази загриженост относно потенциален търговски спор с Китай.
По-рано германският икономически министър Роберт Хабек призова за политическо решение на спора относно митата върху електромобилите, произвеждани в азиатската страна, след среща с китайския министър на търговията Уан Уънтао в средата на септември.