Volvo Car и десетки други компании от европейската автомобилна индустрия призоваха Брюксел да се придържа към плана за прекратяване на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Междувременно обаче най-големите производители на автомобили в Европа мълчат.
Петдесет компании призоваха Европейския съюз (ЕС) да запази политиката за прекратяване на продажбите на конвенционални автомобили, става ясно от декларация, видяна от Bloomberg. Те твърдят, че секторът се нуждае от сигурност, за да инвестира, и от подкрепа за постигане на целите на блока, свързани с емисиите, но без отстъпление.
„Електрификацията е най-важното действие, което нашата индустрия може да предприеме, за да намали своя въглероден отпечатък“, казва Джим Роуън, главен изпълнителен директор на Volvo. „Целта за 2035 г. е от решаващо значение за привеждането на всички заинтересовани страни в това пътуване и гарантирането на европейската конкурентоспособност“, добавя той.
Rivian Automotive, Uber Technologies, както и IKEA и енергийната компания Iberdrola са сред компаниите, които настояват Брюксел да запази досегашния политически курс.
Целите на ЕС за емисиите от автомобилите станаха обект на критики през последните месеци, тъй като автопроизводителите се сблъскват с охлаждане на продажбите, особено на електрически модели. Наскоро Volkswagen обяви, че обмисля безпрецедентно затваряне на фабрики в Германия, а Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) предупреди за налагането на глоби от милиарди евро на индустриалните играчи при пропускане на целите за въглеродните емисии за 2025 г.
Самата Volvo наскоро изостави целта да продава само електромобили до края на това десетилетие, отразявайки намаляващото търсене на този вид задвижване.
Транспортът е единственият сектор, чиито емисии растат в Европа през последните 30 години – тенденция, която трябва бързо да се прекрати, ако блокът иска да постигне целта за намаляването с 55% през това десетилетие и въглеродна неутралност до средата на века.
Европа срещу Китай
Поддръжниците на ефективната забрана на двигателите с вътрешно горене казват, че ЕС изостава от Китай в производството на електромобили - особено на превозни средства за масовия пазар - и трябва да навакса разликата. Те твърдят, че европейските производители са отлагали прехода към нови технологии твърде дълго, разчитайки вместо това на продажбите на традиционни автомобили.
Най-големите производители на автомобили в Европа - като Volkswagen, BMW и Stellantis – не участват в декларацията към ЕС. Stellantis понижи по-рано в понеделник прогнозата си за маржа на печалбата за годината.
Междувременно Италия засили натиска върху блока за преразглеждане на целта за емисиите. Премиерът Джорджа Мелони посочи по-рано този месец, че политиката подчертава „саморазрушителния подход“ на ЕС относно създаването на правила. Страната иска от Брюксел да измести планирания преглед за 2026 г. до началото на следващата година и да позволи изключение за биогоривата, разглеждайки ги като зелен начин за задвижване на превозните средства.