fallback

Какво се обърка при електромобилите?

Продажбите в Европа намаляват съществено, но има светлина в тунела за 2025 г.

18:13 | 29.09.24 г. 6
Автор - снимка
Създател

Въглеродните емисии от транспорта са 15% от общите и мисията за въглеродна неутралност изглежда невъзможна без мерки в тази област, пише Bloomberg. По тази причина и правителствата по света предложиха редица стимули за покупката на електромобили, както и за самото производство.

Така технологията се разви, цените на електромобилите паднаха дори под тези с конвенционални двигатели и изглеждаше, че времето на двигателите с вътрешно горене е към своя край. Правителствата започнаха да намаляват субсидиите за покупката на електромобил.

И изведнъж през тази година преходът към електрическа мобилност се колебае, ръстът на продажбите се забавя, а автомобилната индустрия започна да се пита дали не сбърка с някои инвестиционни планове.

Какво се обърка?

Търсенето на електромобили започна да намалява в Европа и САЩ, макар че все още е стабилно в Китай, сочат данните на Bloomberg NEF. През 2022 година имаше ръст на продажбите на електромобили и хибриди с 62% на годишна база, но през миналата година този ръст се е забавил до 31%.

До голяма степен това се дължи на Европа и САЩ - в Германия например продажбите на електромобили се срина с 69% през август. Според анализатори основната причина за намаляването на продажбите в Европа е ранното спиране на субсидиите. Без тях покупката на електромобил изглежда все още е по-скъпо спрямо конвенционалните двигатели.

В Европа електромобилите са със средно 30% по-скъпи от конвенционалните коли.

В САЩ пък притесненията на шофьорите са свързани със зареждането - повечето зарядни станции са в източните части на страната. Електромобилите тук също са по-скъпи - със средно 27 на сто, сочат данни на Bloomberg.

Има и по-евтини варианти, но те се произвеждат в Китай, а и САЩ, и Европа въведоха високи мита, за да защитят собственото си производство.

Намаленото търсене отрезви производителите и те вечезалагат на по-малко амбициозни цели. Сред тях са стари марки като GM, Ford, Mercedes-Benz, Volvo или Toyota. Всички те вече залагат на общо 23,7 млн. продадени електромобили до 2030 година, или с 3 млн. по-малко спрямо прогнозите през миналата година.

Дори и Tesla, която е пионер в технологията, спря да споменава за целта си от 20 млн. електромобила годишно до 2030 година, посочва още Bloomberg.

В САЩ Ford отложи разработката си за електропикап и SUV, с което намали разходите си за проучвания в тази област (до 30% от общите, спрямо 40% преди година).

Проблемите при електромобилите засягат още много сектори - основно при производството на батерии, където са впрегнати стотици хиляди служители. Northvolt, който е най-големият европейски производител, съобщи, че ще освободи 20% от персонала си и спира плановете си за разширяване на производството.

Какво да правим с китайска доминация?

Производителите на електромобили сега са изправени пред силната конкуренция на китайските производители и в Европа и САЩ въведоха големи мита, визирайки силните стимули, които секторът получава от китайското правителство.

Но политиците в Европа и САЩ трябва да решат една много тежка дилема - дали да махнат тази бариера, което ще насърчи производството на евтини части за електромобили и в крайна сметка ще понижи цената и на европейските и американските модели. Такава мярка обаче може да се окаже пагубна за местните производители и да затвърди господството на Китай.

На този етап и от двете страни на Океана залагат на ограниченията, докато решат какво да правят с китайската конкуренция.

А според оценките на Bloomberg NEF сравненията са убийствени. Само разходите за батериите в Китай са паднали до средно 126 долара за киловатчас, докато в Европа са с 20% по-високи, а в САЩ - с 11%. Китайските производители показаха и ново поколение батерии, които разчитат не на лития, а на натрий, който е по-често срещан и съответно разходите за набавянето му са по-ниски. Натрият също така се загрява по-малко от лития, използван днес в батериите.

Има ли решение?

Много правителства виждат какво се случва и планират да върнат субсидиите за електромобилите, пише още Bloomberg. Междувременно и самите производители в Европа всеки момент ще покажат своите модели с цена под 25 хил. евро - според оценките на анализатори през тази или през 2025 година ще бъдат представени електрическите варианти на емблематичното Renault 5 или Citroën С3

Това означава, че електромобилите могат да разширят дела си до 24% на европейския пазар през следващата година. Това ще е удвояване на дела им спрямо 12,5% през първите осем месеца на тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:13 | 29.09.24 г.
fallback
Още от Новини виж още