Група кредитори на Northvolt ще се срещнат, за да обмислят дали да осигурят спасителен пояс на производителя на батерии чрез отсрочка при погасяването на дълга, или да намалят подкрепата си, рискувайки да загубят милиарди евро, съобщава Bloomberg.
Техният избор вероятно ще се окаже ключов за шведската компания, която погълна повече от 15 млрд. долара в дълг, капитал и ангажименти за правителствено финансиране в опит да създаде независима верига на доставки за електромобилни батерии в Европа.
Компанията сега се намира в разгара на ликвидна криза, след като нарастването на производството се забави в основния ѝ завод в Швеция. Northvolt се разшири агресивно в Европа и Северна Америка, за да изгради производствения мащаб, необходим ѝ да се конкурира с китайските производители, предлагащи по-евтини продукти, но се сблъска със забавяне на търсенето на електромобили на ключови пазари.
Непосредствената цел на Northvolt е да получи достъп до част от зелен заем от 5 млрд. долара, обявен през януари, който беше задържан от кредиторите. В четвъртък компанията получи обещание за подкрепа от основателя Харалд Микс, който обеща свеж капитал за увеличаване на шансовете ѝ за оцеляване.
Northvolt посочи пред Bloomberg по-рано тази седмица, че напредва в преговорите за финансиране.
Компанията предприе мерки, за да спре изгарянето на пари, като освободи една пета от глобалния си персонал и спря разширяването на основната фабрика в Шелефтеа, Швеция.
Тя затвори съоръжение за производство на катоден активен материал, а работата по друго е прекратена. Компанията остава ангажирана с проекти, които са в процес на изграждане в Германия и Канада, но може да преразгледа и техните графици.
Финансирането на Northvolt беше подкрепено от поръчки на стойност над 55 млрд. долара от компании, включително Volkswagen AG и BMW AG. Но производствените проблеми и слабото търсене на електромобили лишиха компанията от така необходимите приходи. Това е мрачен обрат за компания, която преди по-малко от година привличаше инвеститори с планирано първично публично предлагане (IPO), което би я оценило на 20 млрд. долара.
На този етап остава неясно дали другите основни акционери на Northvolt - включително Volkswagen, Goldman Sachs Asset Management и BMW - ще бъдат готови да предоставят свеж капитал.